EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
16 de Desembre de 2017
| Ja som 11133
21/09/2017 11:52h
La creativitat, transformadora de l’ésser humà
maria paczkowski
Maria Paczkowski
Professora i investigadora de la Facultat d'Educació Social i Treball Social Fundació Pere Tarrés - URLL

La creativitat i la humanitat es conjuguen mútuament, és a dir, l’ésser humà s’ha potenciat i s’ha definit a sí mateix des de la creativitat. Si mirem la història de la humanitat trobarem molts moments on l’home ha fet ús de la creativitat per resoldre la seva existència.

 

Per això, promoure activitats on la creativitat estigui present ens ajudarà a descobrir factors transformadors i promotors de l’ésser humà, ja que la creativitat pot ser determinant per arribar a la plenitud de les persones i de les seves vides. En la infància, treballar des d’entorns educatius creatius promou un aprenentatge i una actitud vital que pot resultar molt útil per resoldre problemes en la vida adulta.

 

Depenent, doncs, de com l’entenem i de l’espai que li donem en els nostres contextos educatius i quotidians podrem comptar amb uns resultats transformadors, educatius i resilients en les persones.

 

"Un dels usos principals de l’art consisteix en ajudar la ment humana a enfrontar-se a la complexa imatge del món en el que es troba i aquesta útil percepció va més enllà de les imatges òptiques.” Rudolf Arnheim

 

 

Què s’entén per creativitat?

 

La creativitat s’ha definit des de diferents contextos. Hi ha creences que es limiten a entendre-la exclusivament en relació a l’art i com a eina externa a l’home. Encara tenim en el nostre imaginari aquest pensament del romàntic on la creativitat esdevé des de fora i com a  il·luminació, com una mena d’inspiració d’uns pocs que pot servir únicament per a crear una peça artística, un objecte de disseny... Com si la ciència, la física, les matemàtiques i el llenguatge, entre d’altres, no haguessin necessitat la creativitat per reformar-se i avançar al llarg de la història. Tota la humanitat es defineix des de la creativitat. L’home de les cavernes va necessitar la creativitat per produir eines i resoldre situacions, l’home del renaixement va fer ús de la creativitat per produir un pensament humanista on la raó i la ciència van ajudar a definir una nova societat, Einstein va fer ús de la creativitat per treballar problemes de la física de Newton, etc.

 

La creativitat des de la neurociència, segons la defineix David Bueno (2016) és: “l’habilitat per qüestionar assumpcions, trencar límits intel·lectuals, reconèixer patrons ocults, observar l’entorn de manera crítica i analítica i establir relacions noves entre elements no vinculats“.

 

Per una altra banda, des de la teoria de les intel·ligències múltiples, Howard Gardner (2001) va establir paral·lelismes i diferències reveladores entre la creativitat i la intel·ligència. Va afirmar que les dos suposen resoldre problemes i crear productes. Però, la creativitat inclou la categoria addicional de plantejar noves qüestions, les quals hauran de ser acceptades per l’entorn per a definir-se com una idea creativa.

 

Aquests aspectes assenyalats per Gardner ens dóna pistes sobre la importància d’estar atents a les habilitats de les persones per resoldre situacions, i ens encoratja a desenvolupar activitats on les persones puguin descobrir aspectes creatius que poden arribar a ser compartits, apropiats i acceptats en l’entorn social.

 

 

“El mitjà artístic proporciona els instruments necessaris per abordar idees i emocions de gran significació que no es poden articular ni dominar a través del llenguatge corrent.”  Howard Gardner

 

 

És l’art un element promotor de la creativitat?

 

L’art s’ha relacionat sempre amb la creativitat, encara que no sempre es treballa de manera adient. Hem de procurar promoure la creativitat en les activitats que realitzem amb les persones, crear espais tolerants i oberts al diàleg, on la paraula, la representació simbòlica i metafòrica, l’expressió, les diferents mirades envers un problema i, fins i tot l’error, hi siguin presents. Ser creatiu no és pintar, retallar, fer... És fer ús d’un llenguatge simbòlic, construir representacions del món, descartar formes i colors a partir dels quals les persones es descobreixen a sí mateixes o els ajuden a parlar dels seus significats.

 

 

Com treballar la creativitat en les activitats pedagògiques?

 

Per desenvolupar activitats creatives hem de procurar promoure espais on la solució de les tasques puguin incloure diferents formes de resolució i d’expressió. Hem de promoure la llibertat de les persones, donar eines obertes on les persones puguin representar-se i representar la seva pròpia imatge del món, on pugui aparèixer la seva mirada i identitat simbòlica.

 

Una activitat que desperti la creativitat ha d’incloure espais lúdics, laxos, diversos, on l’expressió plàstica, l’expressió musical, la dansa, el teatre siguin presents tant com d’altres llenguatges possibles on les persones puguin sentir-s’hi representats. Per això, el cinema, la filosofia, les lletres, fins i tot la ciència, poden servir per cridar la creativitat, per resoldre una pregunta, plantejar nous desafiaments o transformar una vida.  Existeixen, doncs, diferents camins per trobar la creativitat en les persones, l’art n’és una. Cal estar atents i aplicar unes metodologies constructores de la identitat i promotores de la creativitat, amb això podem transformar les persones i el món.  

 

“L’art com a pràctica cultural construeix i projecta representacions sobre parcel·les de la realitat que fixen maneres de mirar y de mirar-se. Posen en evidència i en diàleg  processos i productes de les accions que ens auto-representen en la cultura.”  F.Hernández

 

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC