EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
22 de Juliol de 2017
| Ja som 11076
27/06/2017 09:47h
El lleure davant el s.XXI: cap a la construcció de ciutadania activa
Txus Morata
Txus Morata
Directora Master Models i estratègies d'acció social i educativa en la infància i adolescència. Prof. Fac. Educació Social i Treball Social Pere Tarrés

El  lleure educatiu esdevé un univers ple de possibilitats per a la construcció de la identitat dels infants, adolescents i joves. Identitat entesa com un procés complex, múltiple, sempre en construcció i en relació als altres i que, per tant, requereix d’educació, on el lleure educatiu esdevé un espai substantiu pel seu desenvolupament.

 

Existeixen evidències científiques que ens mostren quatre grans contribucions del lleure educatiu en la construcció d’identitats: a) en relació a la configuració del caràcter i la personalitat, des d’una perspectiva integral; b) en el desenvolupament de les competències professionals; c) en l’aprenentatge i la pràctica de la participació social i la construcció d’un model de ciutadania activa i crítica i d) en el  foment de cohesió social en els territoris on actua, activant lideratges socials per a la millora col·lectiva. Aquests beneficis que rep la infància del lleure educatiu mostren com el pas i la participació en aquest tipus d’activitats i associacions els permet desenvolupar-se i construir-se.

 

Davant d’aquestes contribucions, el lleure educatiu també necessita plantejar-se i repensar alguns reptes i orientacions davant la societat del segle XXI. A partir de quatre eixos recollits en l’informe UNESCO “Repensar l’educació. Vers un bé comú mundial”, publicat al 2015, en suggerim  alguns.

 

Reptes per un desenvolupament sostenible, on l’educació en drets humans esdevé quelcom necessari pel desenvolupament integral dels infants i joves. El lleure educatiu podrà aportar accions preventives, educant èticament i socialment l’ús de les TIC, afavorint l’obertura dels espais comunitaris dins dels territoris i amb una mirada holística cap a les persones.

 

Un segon repte, reafirmant una visió humanista de l’educació on l’acompanyament adult, l’educació en valors i el treball en xarxa seran elements configuradors d’aquesta perspectiva de l’educació.

 

En tercer lloc, incidir en el desenvolupament de polítiques educatives que facilitin una major connexió entre l’educació i el treball, desenvolupant processos de participació social i de construcció de ciutadania, establint adequadament instruments per a la qualitat educativa.

 

Finalment, caldrà recontextualitzar el lleure educatiu com un bé comú, garantint la universalització d’accés en igualtat d’oportunitats i amb propostes orientades a l’excel·lència. També oferir des dels contextos de lleure educatiu propostes inclusives, a partir de la implicació de tots els agents de la comunitat, des d’una responsabilitat compartida.

 

Davant dels beneficis mostrats, s'obre un ventall de reptes i oportunitats que des de les administracions públiques i el tercer sector caldrà entomar. Reptes que permetran seguir treballant per un lleure educatiu diversificat en accions i programes, que aculli i valori la diversitat en les seves pràctiques i els agents que hi intervenen, amb una mirada fixada en la justícia social que permetrà col·laborar en la millora social i educativa dels nostres infants i joves, i generant polítiques i programes comunitaris d’alta intensitat educativa.

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
Xavi Nus Opinió
Xavi Nus
REVISTA ESTRIS NÚMERO 214
En aquest número, la revista Estris proposa reflexionar sobre el consum responsable com...
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC