EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
23 de Octubre de 2018
| Ja som 11208
09/05/2018 10:30h
Impulsar la participació social dels adolescents
Vero Palasí
Vero Palasí
Educadora social i coordinadora pedagògica de Programes Socioeducatius de la Fundació Pere Tarrés.

La Convenció sobre els Drets de l’Infant aprovada per l’Assemblea General de les Nacions Unides, el 20 de novembre de 1989, és el primer instrument internacional, que reconeix els infants com a agents socials i com a titulars actius dels seus propis drets. L’article 31 reconeix el dret de l’infant al descans, al joc i a les activitats d'esbarjo, i a participar lliurement en la vida cultural i les arts. És en aquest marc que volem oferir algunes reflexions sobre l’educació en el lleure com un espai clau per a la promoció de la participació dels nostres adolescents, pel foment de la promoció de la participació social que promou i per l’aprenentatge social i la construcció de ciutadania que possibilita. Els adolescents que participen en activitats d’educació en el lleure prenen consciència de la realitat personal, comunitària i social, ja que són espais que fomenten la reflexió i l’esperit crític. Aquest treball que es desenvolupa amb els adolescents en les activitats i entitats de lleure educatiu s’orienta a la promoció de l’emancipació i l’autonomia, tant dels adolescents com de la comunitat.

 

Diversos estudis mostren els beneficis que aporta l’educació en el lleure en els adolescents en relació a diferents àmbits. Concretament, beneficis relacionats amb la configuració de la identitat individual i col·lectiva a partir de l’aprenentatge de la participació; les competències per la vida laboral i per a la promoció de la ciutadania i el lideratge social.

 

En relació a la configuració de la identitat individual i col·lectiva a partir de l’aprenentatge de la participació,  l’estudi  “L’impacte educatiu del Moviment Scout” (Tra Bach, Huberman i Sulser,1995) aporta dades significatives sobre la importància del grup. Els adolescents hi manifesten que aquesta participació els ha ajudat a l’hora de superar dificultats i guanyar confiança en ells mateixos.

 

Foto: adolesc.3

 

Pel que fa a la identitat col·lectiva, els joves participants en l’estudi “Participació infantil i construcció de ciutadania” (Novella, LLena, Noguera, Gómez, Morata, Trilla, Agud, Cifre-Mas, 2014),  consideren que participar comporta: implicar-se, actuar, comprometre’s, cooperar i responsabilitzar-se.

 

Sobre les competències per a la vida laboral, l’educació en el lleure promou competències relacionades amb el treball en equip i el desenvolupament d’activitats directives que es realitzen en els espais d’educació en el lleure, així ho recull l’estudi “Aprenentatges en l’àmbit associatiu de l’educació en el lleure" (Valls, Créixams, Borison, Font, 2007) de l'Observatori Català de la Joventut de la Generalitat de Catalunya.

 

Finalment, sobre la promoció d‘una ciutadania compromesa i lideratge  social,  diversos estudis conclouen que hi ha una relació directa entre els pas dels adolescents per espais d’educació en el lleure i la construcció de la consciència cívica dels mateixos, que més endavant esdevindran líders socials: “Les fonts del lideratge social” (Cantó, Castiñeira, Font. Fundació Jaume Bofill, 2009) i “Les fonts de lideratge social i nous lideratges en moments de canvi” (Institut de Govern i Politiques Públiques – IGOP, UAB, 2014).

 

Com experiència pràctica a destacar, InterCanVi és un projecte de cinema documental portat a terme al barri de Can Vidalet d’Esplugues de Llobregat, promogut des de l’Espai Jove el Remolí. En aquest projecte, els adolescents i joves van ser els encarregats de dissenyar i executar tot el procés de creació amb el suport tècnic i educatiu d’un equip multiprofessional. Els adolescents i joves participants han millorat les seves competències en relació a l’autonomia, així com les capacitats relacionals, la constància en el treball i el treball en equip i s’han vinculat a d’altres espais participatius del barri. Ha aflorat un gran sentiment de pertinença i conjuntament amb la implicació activa d’entitats i agents referents del barri s’han pogut trencar barreres i prejudicis històrics en relació als adolescents i joves i les persones d’origen migrat.

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 222
El número 222 de l’Estris analitza i reflexiona sobre els canvis que vivim co...
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC