EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL

27 de Maig de 2018
| Ja som 11168
09/05/2018 10:32h
La interioritat i la recerca d'un mateix
Roger Torres foto
Roger Torres
Jesuïta

El jove és aquell que havent despertat a la vida, tria, posa rumb als seus somnis i comença una travessa d’estudis, de relacions i de compromisos. El jove pren partit a la vida, té per davant cruïlles importants, grans opcions i petites decisions quotidianes. La joventut fa front a aquest nou marc de responsabilitats equipada amb la motxilla dels valors, dels testimonis i dels assajos-error adquirits durant les etapes prèvies. L’adolescent, en canvi, té una motxilla nova que ha d’anar equipant. L’adolescència és l’etapa de la vida on un es veu assetjat per les emocions i les contradiccions; desperta als múltiples interessos on comença a participar;  s’admira de nous superherois reals i en destrona d’altres que ha tingut fins ara més a prop.   L’adolescent descobreix i és capaç d’entendre i fascinar-se del funcionament de tot l’univers mentre experimenta desconcertat com el seu cos canvia.

 

Així com la nostra societat tecnificada ha ofert uns espais, uns temps i uns itineraris pautats per aprendre i donar-nos continguts i destreses que ens permetin entendre el món i les màquines, ens cal ara descobrir uns llocs, uns temps i uns itineraris per descobrir la riquesa del nostre món interior. La interioritat és tota eina d’aquietament que ens ajudi a descobrir el nostre propi món interior i la nostra relació amb totes les altres coses. Cultivar la interioritat ha d’ajudar els adolescents a:

 

- Despertar a la sensibilitat, que no és res més que descobrir la bellesa amagada en cada cosa. Quants cops hem sentit la frase del Petit Príncep “allò essencial és invisible als ulls”? Ens cal despertar una mirada contemplativa de la realitat.  

 

- Donar elements de judici i sentit crític, que ens facin entendre què és allò que és just o injust.

 

-Despertar a la solidaritat, donar exemples de maneres de ser i estar en el món. Entendre que l’espai compartit ens demana d’una participació, d’un compromís.

 

- Posar nom als moviments interiors del nostre cor, als nostres sentiments i estar atents per saber llegir a què ens conviden, a què ens mouen.

 

- Avançar cap al bé. Com la bellesa, la bondat i altres valors han d’ajudar l’adolescent a anar construint la seva brúixola de navegació per la vida que li doni criteri propi.

 

Foto: adolesc.4

 

Tots hauríem de ser acompanyats. Acompa-nyar l’adolescent en la gimcana de la seva vida és tot un art. Cal ser discret, estar a prop i respectar el seu temps encara arítmic. Cal posar al seu abast moments i espais concrets, oferir un itinerari i unes activitats concretes, i cal, sobretot, aquest acompanyament.

 

L’esplai i les activitats d’estiu són moments bons per oferir aquests espais. Conrear el silenci, la reflexió, l’admiració, el gust pel cant, la sensibilitat... al costat d’un nou referent, del jove monitor, acompanyat del seu grup d’amics i enmig de la natura o en un espai més auster, més senzill, és oferir aquests temps i espais nous. I que tot això vagi esdevenint un hàbit que permeti a l’adolescent tenir un major autoconeixement i una nova òptica de la realitat. Els moments de ‘bon dia’ i ‘bona nit’ són un bon exemple. Moments i espais que ajuden a valorar uns temps de quietud al matí per descobrir tot el que tinc per davant. Un espai de silenci al vespre per recollir agraït el dia. Són temps que ajuden a posar en valor allò viscut, a alimentar nous desitjos i a encaixar els desencerts i les emocions que aquests ens generen.  

 

Cultivar la interioritat de l’adolescent és ajudar-lo a trobar eines per conèixer més a fons el seu propi jo, la seva pròpia realitat, els seus somnis; conèixer més a fons qui és l’altre; i conèixer més a fons què són les coses. I no només això, la interioritat l’ajudarà a tenir una relació més sana i feliç amb el seu propi jo, els altres i el món.

 

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC