EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
20 de Juliol de 2018
| Ja som 11185
06/11/2013 14:28h
El dret al lleure
Maria Valencia
Maria Valencia
Presidenta de Didania

El dret a l’educació en el lleure, a participar a l’esplai o a l’agrupament, a anar de colònies, a fer una ruta per la muntanya, a fer activitats extraescolars… és una gran oportunitat, és un autèntic repte que hauríem de poder garantir a tots els nostres infants, adolescents i joves. L’espai de lleure és un espai educatiu de caràcter integral que conté com a valor afegit el treball i desenvolupament de totes les dimensions personals: la vessant afectiva, la física, la social, l’ambiental, la transcendental, la intel·lectual, totes aquelles dimensions que configuren l’Ésser. És per això que oferir l’oportunitat a tots els nens i nenes de participar-hi esdevé un èxit garantit, ja que allò que es viu a l’esplai o a les colònies no es pot viure en cap altre lloc.


Malgrat que la Convenció sobre els drets dels infants de les Nacions Unides, amb força jurídica de compliment obligat pels Estats que l’han ratificada, reconeix en l’article 31 el dret dels infants al joc i a participar en activitats culturals, artístiques i lúdiques, aquest àmbit ha patit històricament dificultats per a la seva regulació i reconeixement. En aquest sentit, cal destacar el pas endavant que s’ha donat en els últims anys en quant al marc normatiu i de drets dels infants en relació amb el lleure.


En el moment de crisi actual, ens trobem que sovint es considera el fet d’assistir a un esplai-agrupament o de colònies com si fos un bé prescindible o fins i tot un luxe que queda relegat per a aquells que hi poden tenir accés. Però podem assegurar que precisament per a aquells infants que tenen menys possibilitats, aquells que es troben en una situació de vulnerabilitat social, poder participar en aquests entorns educatius acaba esdevenint una necessitat, una oportunitat que els hi garanteix unes relacions positives amb els seus iguals; uns vincles emocionals òptims; uns espais de seguretat; una vivència relaxada, divertida, segura, controlada, organitzada; i el que és més important, un espai de creixement personal, intel·lectual i en valors profund i essencial pel seu desenvolupament. Cal facilitar la participació en el lleure dels infants socialment menys afavorits en condicions d'igualtat per aconseguir-ne la màxima integració i el màxim desenvolupament.


Fem possible que el dret a l’educació en el lleure sigui una realitat i que tots els infants del nostre país puguin gaudir d’una experiència que, de ben segur, els farà esdevenir grans persones, amb valors, motivació i amb compromís i, sobretot, amb eines de participació i transformació de la nostra societat.


COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC