EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
16 de Novembre de 2018
| Ja som 11216
07/11/2018 12:20h
Tan senzill com canviar la pregunta
Tània Gri
Tània Gri
Cap de l'Àrea Acadèmica de la Fundació Pere Tarrés

Educar és una tasca complexa que empeny als pares a voler estar informats i conèixer les darreres tendències en educació. Cercar informació avui és una tasca relativament fàcil, però cal saber escollir les fonts i apel·lar, sovint, a la racionalitat per destriar les idees que tenen valor per a nosaltres de les que no en tenen tant. Potser, el més sensat serà tendir a assumir aquelles idees que més s’acostin als nostres valors i a la nostra forma d’entendre la persona i el fet d’aprendre.

 

La psicologia de l’educació, la ciència que estudia els processos d’ensenyament-aprenentatge, ens explica com n’és de necessari procurar que hi hagi una continuïtat entre l’escola i la família, per evitar el que s’anomena les discontinuïtats família-escola. Què volem dir amb això? Doncs senzillament que, com en qualsevol altre àmbit de la nostra vida, la coherència i solidesa de les postures entre el que fem i pensem “a casa” guardi certa relació amb el que fem fora d’ella. Així, és necessari que el que té valor a casa també ho tingui a l’escola o a l’esplai i a la inversa.

 

Per aquest motiu, en el moment de cercar escola o esplai, serà important formular-se moltes preguntes, algunes de tant fonamentals com: quins són els nostres valors com a persona? com pensem que es podrà acompanyar millor al nostre infant? quin context volem que l’envolti? O per a nosaltres, què vol dir el fet d’educar? Aquestes són algunes de les preguntes que cal formular-nos quan cerquem una escola i de ben segur me’n deixo forces de molt importants. Ara bé, sigui quina sigui la tria que fem finalment, el que cal escollir bé és el que els preguntarem als nostres infants al tornar cada dia de l’escola o de l’esplai. Aquesta és una gran pregunta que anirem repetint al llarg de moltes tardes amb ells i la meva proposta és molt i molt senzilla, deixar de preguntar: avui què has fet? per preguntar a partir d’ara, i avui què has après? Perquè sovint se’ns oblida que els infants no “fan coses”, els infants aprenen a l’escola i a l’esplai, i per aconseguir-ho hi fan moltes i moltes coses. Però el valor no recau sols en el què hi fan, el valor recau en el que hi han après amb el que han fet. Com a pares cal ajudar-los a que se n’adonin de com poden emprar els nous aprenentatges perquè entenguin que el que aprenen té un sentit per a la seva vida. I si no se n’adonen, cal ajudar-los a que ho facin. Sigui quina sigui d’escola o esplai escollit, cal ajudar-los a pensar en el que han après aquell dia.

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 223
Vivim en una societat que, constantment ens repeteix els beneficis d'una vida saludable. Ta...
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC