EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
18 de Setembre de 2018
| Ja som 11195
19/06/2018 12:16h
Funcions i tipologia de les vetllades
Repassem els objectius i formes més freqüents de plantejar aquestes activitats
Estris
Redacció Estris
Equip de redacció d'Estris.cat

En el context de l’educació en el lleure, coneixem amb el nom de “vetllades” totes aquelles activitats que es realitzen entre la posta de sol i el moment d’anar a dormir i en les quals tot el grup hi participa i aporta alguna cosa. En la foscor de la nit, les vetllades esdevenen espais privilegiats per a la tranquil·litat, el misteri, el silenci, la intimitat i el recolliment però també pel joc, la dansa, la música, el teatre i la diversió.

 

En aquest sentit, les vetllades compleixen diferents funcions o objectius que cal conèixer i tenir en consideració a l’hora de preparar-les:

 

Funció lúdica: la vetllada té valor de joc i cal aprofitar-ho i potenciar-ho.

 

Funció educativa: una vetllada ha de tenir uns objectius que s’han de respectar en la seva realització. És important aprofitar el potencial educatiu d’alguns elements de la vetllada com: l’alegria, l’actuació davant d’un públic, els continguts de les actuacions, la preparació prèvia, la creativitat o la figura de l’animador.

 

Funció de creativitat: les vetllades ofereixen una gran oportunitat perquè els infants i joves deixin anar la seva imaginació i la seva capacitat de creació.

Funció comunitària: la vetllada té una gran càrrega de companyonia pel grup. L’infant es desenvolupa a mesura que comparteix la vida amb els altres. Li cal, doncs, comunicar la seva experiència, expressar tot allò que pensa, sent i viu. Per això, s’han de tenir presents dos punts:

 

Potenciar els valors comunitaris que tenen els jocs, les cançons i tots els elements de la vetllada.

Cercar la comunicació i la unió entre els infants a través de converses i posades en comú dins la mateixa vetllada.

 

 

Vetllada de jocs

 

Un cop conegudes les diferents funcions que poden complir les vetllades, serà el grup de monitors i monitores l’encarregat de donar-li forma a aquest moment especial, sense perdre mai de vista la necessitat de sentir-se grup i compartir experiències que ens uneixin. A partir d’aquí, segons l’objectiu principal que es vol aconseguir amb el grup podrem diferenciar entre:

 

Vetllada de compartir:

La motivació està en el desig de passar una estona junts de manera informal.

 

Vetllada de discussió:

El seu objectiu és l’intercanvi d’opinions sobre un tema que pot estar relacionat amb el mateix grup o no. El debat pot ser estructurat o espontani. Serien exemples d’aquest tipus de vetllades: els fòrums a partir de pel·lícules, llibres o poesies, les reflexions, les revisions, etc.

 

Vetllada de diversió:

Inclouríem dins d’aquesta categoria les vetllades de jocs (d’interior, de nit, de por...); de gresca (recrear-se, deixar-se anar); actuacions sense lligam (sense esquemes ni directrius, quan algú vol surt i fa el número); dansa, cançons, balls i danses d’animació.

 

Vetllada de creativitat:

L’objectiu del grup és realitzar alguna cosa conjunta a través de l’expressió, la creativitat i l’espontaneïtat. Pot ser per subgrups o conjuntament. 

 

Vetllada festa:

La necessitat del grup és celebrar un motiu concret (festa popular, costums d’un lloc o època o qualsevol altre motiu que considerem).   

 

Vetllada ruta:

Es tracta d’una marxa de nit amb diferents etapes.

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC