EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
18 de Octubre de 2017
| Ja som 11090
29/08/2017 09:51h
L'eix d'animació de la trobada "A pas valent!"
Josep Oriol Pujol
Josep Oriol Pujol i Humet
Director General de la Fundació Pere Tarrés

Una excursionista moderna, “la runner”, una excursionista familiar, “la quechua”, i un excursionista clàssic, “el xirucaire”, van personificar el centre d’interès de la trobada de monitores i monitors “A pas valent!” celebrada a Berga la primavera passada, un exemple excepcional d’eix d’animació alhora que de contingut cultural. A més de passar-nos-ho bé, fins i tot de fer-nos un tip de riure amb les tres tipologies d’excursionista vam poder viure des de dins un model d’eix d’animació. I si bé és cert que pel sol fet d’estar junts i en un medi diferent, monitors o infants, ja ens ho passem bé, l’equip organitzador de la trobada de monitors i en especial el Grup Colònies Borredà ens va mostrar com es pot anar molt més lluny.

 

Al llarg dels dos dies de la trobada ens van anar acompanyant els tres monitors, molt ben caracteritzats, que representaven irònicament les tres categories excursionistes que visiten habitualment l’Alt Berguedà. De fet, només per la simpatia que desprenien ja ens motivaven per anar a la muntanya a fer-hi excursions. Primer objectiu no explicitat, però clau de l’activitat i alhora comprensible per a tothom, referit a fets ordinaris de la vida, no a una sèrie televisiva o programa, que pot no ser conegut per tothom. El GR 6-7 és ja en el record de molts educadors i es farà alguna excursió tot seguint-lo aquest mateix estiu.

 

I més enllà de la “motivació”, des de la inauguració al final de la trobada, els tres personatges van constituir un fil conductor formidable en tots els sentits. A través dels excursionistes es van explicitar referents culturals que formen la identitat Berguedana: El Pi de les Tres Branques, el Pedraforca, Fia-Faia, el gos d’atura i la Patum. I entorn d’ells activitats participatives: la Conquesta, l’ou ferrat, guineus i pollets, gossos i ovelles, i el Salt de Plens. Vam aprendre, vam gaudir i ens vam enriquir en coneixements alhora que ens divertíem. Tot era comprensible per a tots i en absolut banal.

 

I a la cloenda, desprès de “fer el cim”, cada personatge va explicar quines havien estat les seves habilitats o aptituds que l’havien ajudat a superar les dificultats del recorregut. I aquí l’explicació profunda, alhora que alegre i planera de les tres persones, associant a una caricatura senzilla reflexions de fons. Prenguem-ne bona nota i treballem el sentit de les nostres activitats. Com bé ens expliquen en els cursos de monitors i directors, el conjunt de les activitats del centre d’esplai, colònia o campament, haurien de respondre a uns objectius. En acabar, els nostres amics excursionistes afirmaven:

 

“Cada un ha pogut superar el repte, cada un ha actuat d’acord amb la seva manera de ser i fer. Amb valors i idees clares han sigut de veritat ells mateixos. Això no hauria estat possible sense la cohesió que hi ha hagut entre ells tres. El treball en equip i el respecte, ha sigut clau per complir l’objectiu i arribar els tres al cim.

 

Aquests tres personatges no han fet la ruta sols sinó que han estat acompanyats de tots vosaltres. Sigueu persones autèntiques, coherents amb qui sou i com sou. Coneixeu-vos bé i per tant, sigueu persones significatives pels infants i joves que esteu educant en el lleure. Mentre els acompanyeu en el seu creixement no els passeu desapercebuts i estimeu-los.

 

Com a monitors i monitores i com a persones, heu de respondre per vosaltres mateixos amb els vostres actes, sigueu els timoners del vostre propi vaixell que és la vostra vida. No perdeu mai el nord i el vent us serà favorable. Sapigueu interpretar els mapes de les vostres diferents realitats. No aneu carregats de coses supèrflues, porteu només allò necessari. Doneu contingut a la vida i deixareu petjada. Cal ser agosarats, assumir el risc de viure de veritat i construir un món més autèntic i humà”.

 

Estima per la muntanya, pel país, coherència personal, estimar els infants, cohesió de grup o l’autenticitat en el paper com a monitor. Tots ells objectius profunds viscuts a través de les tres tipologies d’excursionistes a Berga.

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 215
En aquest número, la revista Estris parla d’educació en comunicació...
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC