EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
22 de Juliol de 2017
| Ja som 11076
15/05/2017 15:02h
L’esplai per als més petits
Lorena Jiménez
Lorena Jiménez
Historiadora i professora a la UB

Sovint parlem i reflexionem a l’entorn de la importància que té l’esplai en el desenvolupament integral de tots els agents que el conformen. No obstant això, avui m’agradaria que poséssim la lupa en reflexionar sobre de quina manera l’esplai esdevé un espai absolutament significatiu per als nens i nenes més petits.

 

La complexitat i la responsabilitat que suposa gestionar un centre d’esplai molts cops fa que l’edat a partir de la qual s’hi poden inscriure els educands sigui els 6 anys, el que correspondria a 1r de primària. D’una banda, aquesta decisió és totalment comprensible; d’altra banda amb aquesta decisió deixem d’oferir l’oportunitat de viure l’esplai a nens i nenes que es troben en una edat òptima per viure’l.

 

Els infants de 3 a 6 anys es troben en una etapa de desenvolupament en què comencen a construir la seva identitat, a conèixer-se ells mateixos, a conèixer aquells que els envolten i a conèixer tot el seu entorn. L’esplai és un espai idoni que ofereix una educació integral i transversal tan intel·lectual, com emocional i social. Aquesta educació contribueix de manera molt directa en el desenvolupament d’aquests infants.  

 

A l’esplai es pot viure una manera diferent d’entendre la realitat: una tarda es converteix en una aventura, una sala es converteix en un vaixell i una caixa de nevera foradada pels extrems es converteix en un túnel cap a un indret màgic. La purpurina és pols de fada i l’aigua amb sucre cura el mal de panxa provocat per l’enyor. D’altra banda, a l’esplai s’aprèn que caminant a poc a poc i amb esforç arribem on volem anar seguint un mapa, que les estrelles fan constel·lacions, que hi ha diversos tipus d’arbres i de plantes, que ens ho hem de menjar tot perquè sinó no creixerem sans i forts. Aquesta dualitat entre el pensament màgic o mític i el pensament científic afavoreix grans habilitats de pensament que ajuden a configurar visions plurals del món i trenquen amb el pensament homogeni.

 

Des d’aquesta perspectiva, convido a qüestionar-nos si volem apostar per aquesta oportunitat en els nostres centres d’esplai. I que, si hi veiem sentit, amb coherència, responsabilitat i sensatesa, demanant ajuda si ens cal, puguem trobar la manera d’obrir la porta als més petits!

 

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
Xavi Nus Opinió
Xavi Nus
REVISTA ESTRIS NÚMERO 214
En aquest número, la revista Estris proposa reflexionar sobre el consum responsable com...
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC