EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
18 de Gener de 2018
| Ja som 11140
Paradoxical World

Introducció

En molts casos, podem sentir que no hi ha res que pugui contenir aquell infant. Quan sembla que tot falla -explicacions, càstigs, premis, reflexions individuals, contractes conductuals-, és hora de seure i pensar en una estratègia paradoxal.


Desenvolupament

Les conductes dels infants són tremendament repetitives i, per tant, previsibles. Així, un antecedent de mala conducta (insult, rebequeria, fi d’activitat...) desembocarà en conseqüències (enuig del grup, nou càstig, amenaça de marxar...). Un cop tinguem clar què ve abans i què passa després, pensarem una estratègia paradoxal. Tot l’equip i, en certs casos, els pares també haurien d’estar informats. La clau radica en el terme “paradoxal”, és a dir, que ha de generar sorpresa en l’infant per tal de fer-lo reaccionar diferent.

Alguns exemples:

• El nen no vol realitzar la manualitat i espera que el monitor/a hi insisteixi... També podem “prohibir-li” que comenci a fer-la.


• A un infant li encanta fer-se el graciós i fer la brometa mentre se l’ha de fer callar... Podríem fer-lo aixecar i deixar-li uns minuts perquè fes totes les gracietes de cop i riure tots forçadament.


• Hem penalitzat el nen apartant-lo de l’activitat diverses vegades i torna a mostrar-se agressiu amb els iguals... Podem deixar-lo sol jugant i que els altres siguin els que seguin a terra.


Avaluació


Les estratègies paradoxals només s’han de fer quan el nen no s’ho espera. Tot i que ens puguin semblar exagerades o fora de lloc, tenen l’objectiu de generar efecte de sorpresa en l’infant i veure si a partir d’aquí pot contenir-se la propera vegada que es trobi davant d’aquella situació.

paradoxical
Comparteix
paradoxical

Descripció
Estratègies originals per a infants amb dificultats per contenir la seva conducta.

Objectius
• Trencar cicles conductuals disruptius en infants.
• Aconseguir que l’atenció de l’infant es centri en la conducta de l’adult.

Nombre de participants
Tants com es vulguin

Espai
Seria ideal tenir dos espais: dues aules o una aula i un pati

Edats
Petits (4-8)
Mitjans (9-11)
Grans (12-15)
Joves (16-18)
Monitors/es

Tipus de recurs
Petits, Mitjans, Grans, Joves, Famílies, Monitors/es

Temàtica
Psicología

Durada
20 minuts

Material necessari
No cal

Autor
Daniel Cañero i Pérez

Recurs aportat
Recurs publicat a la revista Estris núm. 188

Paraules relacionades
estratègies infants original paradoxical world

COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 217
En aquest número, la revista Estris parla sobre com la diversitat de realitats familiars...
 
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC