1,1M € per fomentar la participació d’infants i joves en activitats de lleure educatiu a Barcelona

1,1M € per fomentar la participació d’infants i joves en activitats de lleure educatiu a Barcelona

El 10% d’infants i joves d’entre 5 i 17 anys de Barcelona participen en entitats de lleure educatiu

11.05.18

Temps de lectura: 3 minuts

L’Ajuntament de Barcelona destinarà 1.139.000 euros a fomentar la participació dels infants i joves de la ciutat d’entre 5 i 17 anys en activitats d’educació en el lleure organitzades per entitats d’esplais i agrupaments escoltes i a promoure l’equitat d’aquesta oferta educativa entre els diferents barris de la ciutat. Amb aquesta finalitat, el consistori posarà en marxa un paquet amb 40 mesures que han estat treballades amb el Consell de la Joventut de Barcelona i les federacions que aglutinen el moviment de lleure educatiu de base comunitària: Entre les propostes hi ha destinades a facilitar que hi pugui accedir la població en situació més vulnerable.

 

L’objectiu, segons el comissionat d’Educació, Infància i Joventut, Miquel Àngel Essomba, és “fomentar l’educació en valors des d’una perspectiva d’equitat. Tots i cadascun dels infants de Barcelona han de tenir l’oportunitat de poder participar d’aquesta proposta educativa que es fa durant tot l’any, des del voluntariat i el compromís de prop de 3.000 joves educadors i educadores. I volem destacar la importància que donarem a l’extensió d’aquestes propostes educatives als 20 barris de Barcelona on encara no són presents”.

 

El 10% dels barcelonins i barcelonines entre 5 i 17 anys participen en entitats de lleure educatiu

El 9,5% dels infants i adolescents d’entre 5 i 17 anys estan apuntats a alguna entitat de lleure educatiu de Barcelona. En total, són 17.147 participants i 2.880 joves que hi actuen com a responsables (monitors/es i caps). A la ciutat hi ha 131 entitats de lleure educatiu, de les quals 55 són agrupaments d’escoltes i guies i les 76 restants són esplais i centres juvenils.

 

 

 

Hi ha una vintena de barris on no hi ha cap entitat d’aquesta mena. Coincideixen amb les zones de menys nivell de renda familiar disponible de la ciutat i també amb alguns dels que la tenen més elevada. Els barris amb més concentració d’entitats són els barris de l’Eixample i els nuclis històrics dels antics municipis del pla de Barcelona. Zones de renda mitjana i amb teixits associatius força rics també en altres àmbits com la cultura popular. Destaca molt per sobre de la resta de barris la Vila de Gràcia, on amb 13 entitats s’hi concentren el 10% de totes les que hi ha al conjunt de Barcelona.

 

Sembla que hi ha una certa estabilitat en el número d’agrupaments i d’esplais a la ciutat. Però també semblaria que en els darrers anys les entitats existents (o algunes d’elles) han crescut internament, aglutinant un volum més gran tant de caps i monitors/res com d’infants. Mentre fa pocs anys les xifres aproximades eren d’uns 2.000 responsables i 10.000 participants, sembla que en l’actualitat aquestes xifres s’enfilen fins prop dels 3.000 i uns 15.000 respectivament.

 

Més del 78% de les entitats realitzen un mínim de 6 excursions de cap de setmana a l’any. Respecte el cost, un 30,5% declaren un cost d’entre 200 i 400 euros a l’any per participant, un 31,3% se situen entre els 400 i els 600 euros, i un 35,1% per sobre dels 600 euros l’any.

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: