Els infants reben el seu primer mòbil als 11 anys

Els infants reben el seu primer mòbil als 11 anys

Un informe d'Unicef també alerta que el 42% dels adolescents reben missatges de contingut sexual i que el 22,5% podria patir ciberassetjament

22.11.21

Temps de lectura: 3 minuts

Molts joves viuen amb especial il·lusió l'arribada a casa del seu primer telèfon mòbil. Aquest aparell els permet connectar amb amics i coneguts més enllà de l'escola, les extraescolars o l'entitat de lleure. Un informe d'Unicef recull que els infants obtenen el seu primer mòbil, de mitjana, als 11 anys. Tot plegat acaba generant una nova situació per a l'adolescent, situació que demanada un bon acompanyament per part dels seus referents.

L'estudi d'Unicef aporta xifres alarmants respecte dels efectes negatius que pot comportar un mal ús del mòbil. És ben conegut, i no ho hem de negar, que els mòbils aporten un benefici clar a la persona que l'utilitza: ens connecta amb l'exterior i amb els amics i coneguts. Però cal ser crítics i usar-lo correctament. Segons les dades d'Unicef, el 42% dels adolescents ha rebut missatges de contingut sexual a través del telèfon i el 22,5% podria estar patint ciberassetjament.

Els monitors, monitores i caps són referents dels infants i joves, i una via ràpida per treballar l'educació mediàtica amb els adolescents

Com els acompanyem quan obtenen el seu primer mòbil?

Davant d'aquesta situació, la Plataforma per a l'Educació Mediàtica (PEM) que impulsa el Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha elaborat unes recomanacions sobre com ha de ser l'acompanyament a l'adolescent que rep el seu primer mòbil. Malgrat que aquestes estan adreçades a pares i mares, sobretot, les recomanacions són perfectament aprofitables per la resta d'educadors. 

El PEM estableix uns criteris aplicables abans de la compra del telèfon, com ara l'edat, que dependrà de la maduresa del noi o noia. També explica que cal arribar a un pacte previ amb l'infant i supervisar l'ús que el o la jove fa del dispositiu sense interferir, això sí, en la seva intimitat.

Molts dels punts que proposta la PEM també són aplicables a les entitats de lleure. Els monitors, monitores i caps són un interlocutor vàlid pels infants i joves, i una altra via per treballar l'educació mediàtica amb els adolescents. En aquesta línia, la guia explica com estimular el pensament crític dels joves, com fomentar el civisme digital o recorda la importància de predicar amb l'exemple.

Algunes de les recomanacions que esmenta la guia de la PEM

Guia amb recomanacions per acompanyar els adolescents amb el seu primer mòbil

ETIQUETES

Adolescència Joves Vulnerabilitat

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: