'Un diàleg sobre l’eco-humanisme i l’escola'

'Un diàleg sobre l’eco-humanisme i l’escola'

'Escoles Laudato Si’' és el darrer llibre de Carles Armengol, director general d’Afers Religiosos de la Generalitat de Catalunya

07.03.23

Temps de lectura: 7 minuts

Escoles Laudato siés el darrer llibre de Carles Armengol, director general d’Afers Religiosos de la Generalitat de Catalunya -a més de mestre, educador social i pedagog-, publicat per l’editorial Claret.

L’1 de març a la tarda es va celebrar, a la llibreria del carrer Sicília, 410 (Barcelona), la presentació del volum en un acte conduït per Carme Munté, subdirectora del setmanari Catalunya Cristiana. Van acompanyar a l’autor Claustre Besora, responsable de Pastoral d’Escoles Gabrielistes i Roser Bosch, d’Ecologia i Justícia de l’entitat Justícia i Pau. Unes 40 persones, aproximadament, van assistir a la presentació.

L’acte, que va portar per lema Un diàleg sobre l’eco-humanisme i l’escola, va consistir en una conversa entre les quatre persones anteriorment citades, i es van portar al centre de la trobada qüestions de caràcter eco-social.

La presentació del llibre va oferir una explicació de Laudato si’, la segona encíclica del Papa Francesc firmada el 24 de maig del 2015 i publicada el 18 de juny del mateix any. El contingut de la proposta social de l’Església aborda el repte de l’educació, i ofereix eines i recursos per a aquesta tasca, “des d’un vessant profund”, comentava Armengol, qui afegia que “l’escola ha d’ensenyar a llegir la realitat, i a interrelacionar tots els elements que la formen i que estan connectats”. De fet, el director general d’Afers Religiosos compartia que el text Laudato si’ el va convertir. I d’aquesta experiència personal, a transmetre, mitjançant Escoles Laudato si’, que el missatge del Sant Pare té un alt contingut educatiu dirigit, obertament, a totes les persones.

Bosch, que és biòloga i creient, expressava a la presentació que “la Terra és un tot; gairebé un organisme” i que, per tant, és prioritari abordar les preocupacions de caire eco-social, tot prenent consciència de la situació crítica en la qual ens trobem.

“El contingut de la carta Laudato si' permet sortir de la zona de confort”, relatava Besora, qui afegia que el Papa Francesc, amb aquesta proposta, també surt del seu espai de confort, tot apostant per “reptes personals i comunitaris”.

L’acte, altrament, va posar al centre de la conversa la necessitat de disposar d’una xarxa coordinada que pugui fer front a la crisi climàtica des d’un pensament humanista i social. A més, Armengol va fer valdre l’escola entesa com a institució, amb “la transformació social al centre”, a banda d’expressar la necessitat d’un “pacte educatiu global”.

L’autor del volum recordava que l’escolarització és “un èxit de la societat occidental”. Finalment, Armengol reflexionava amb to reivindicatiu sobre el debat actual pel que fa al sistema educatiu: “és sobre mètodes, sobre el camí, però què volem? Cal posar en valor la funció de l’escola i abordar la seva funcionalitat”.

D'esquerra a dreta: Carme Munté, Claustre Besora, Carles Armengol i Roser Bosch

ETIQUETES

Educació en el lleure

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: