La presentació del 'Mètode Obert', la nova proposta pedagògica de Minyons Escoltes i Guies de Catalunya (MEG), ha tingut lloc el 8 de maig a la Casa de Cultura de Sant Cugat. La jornada, oberta a membres de l’entitat i professionals de l’educació, s'ha celebrat sota el lema "Nous horitzons, mateixa essència" i ha combinat una primera part expositiva amb una taula rodona de debat sobre els reptes i les oportunitats de l'escoltisme, a més de l'impacte de l'educació en el lleure, durant els propers 25 anys.
Amb l’objectiu d’aprofundir en el nucli del 'Mètode Obert', Maria Vilàs i Àlex Viyuela han presentat "La Cartografia pedagògica d’un Mètode Viu", un recorregut pels deu principis que articulen el 'Mètode Obert' i orienten l’acció educativa amb infants i joves en el marc del lleure educatiu de base voluntària.
Punt d'informació del 'Mètode Obert' a l'entrada de l'acte de presentació, celebrat el 8 de maig a la Casa de Cultura de Sant Cugat.
Entre els aspectes clau destacats, Maria Vilàs ha posat l’accent en la importància de la comunitat com a agent educador. "L’educació escolta es fa amb la comunitat: famílies, agrupaments, territori i ciutadania són alhora context i agents educadors. Aquesta idea és tan central que travessa tant la proposta ideològica com la metodològica".
Àlex Viyuela també ha remarcat el paper del lideratge juvenil, entès com una pràctica horitzontal i distribuïda que fomenta la responsabilitat i la confiança dins dels agrupaments. "Les revisions, les reflexions i les descobertes són exemples d’activitats concretes en què els tres cercles d’actuació pedagògica prenen forma i esdevenen escenaris on l’activitat del cau fa vida i genera un impacte", ha conclòs Viyuela.
L’acte ha començat amb les intervencions de Laura Gibert i Camila Feixas, comissària general i responsable pedagògica de la Taula Executiva de MEG, respectivament. Ambdues han destacat el llarg procés col·lectiu que ha fet possible aquesta nova eina pedagògica. Les ponents han detallat els tres eixos fonamentals sobre els quals es fonamenta el 'Mètode Obert': l’essència de l’escoltisme i el guiatge, les innovacions sorgides d’un procés de cocreació, i els principis rectors que guien l’acció educativa. "El món canvia; nosaltres, també. I d’aquí neix la necessitat de reformular el nostre mètode: el nou 'Mètode Obert'. Volem una societat més justa, més arrelada i més lliure, i per aconseguir-ho continuarem educant des del lleure, des del voluntariat, des del cau", han subratllat.
L’esdeveniment també ha comptat amb una taula rodona moderada per Anna Vila, amb la participació de quatre experts en el món educatiu: Jordi Collet (doctor en Sociologia de l’Educació), Ferran Crespo (doctor en Educació i Societat), Mar Hurtado (presidenta de l’Associació de Mestres Rosa Sensat) i Bruna Ruhí i Vidal (representant d’educació en el lleure al Consell Municipal d’Educació de Girona).
Projecció d'una càpsula audiovisual que reflexiona sobre el rol del lleure educatiu a l'hora d'aturar els discursos d'odi i la criminalització del jovent.
En aquest espai de debat, s'ha explorat el paper del lleure com a eina política i transformadora, la necessitat de fomentar institucions educatives horitzontals i, alhora, com impulsar els valors comunitaris dins de l'educació en el lleure. Jordi Collet ha assenyalat que, actualment, dins de les escoles i instituts, es percep una "normodivergència" entre nois i noies, acompanyada d’una creixent presència dels discursos d’odi, la qual cosa dificulta el tractament de temes com la participació i la implicació en el moviment escolta i d'esplais. En aquest sentit, ha afirmat: "Aquest tema de ciutadania, participació i equitat es porta a l'ADN, però moltes vegades les entitats o el món municipal no compten amb vosaltres per a aquest tipus d’activitats".
A més, les barreres en l’accés a l’educació en el lleure ha estat un dels temes que s'ha col·locat al centre de la taula de debat. Ferran Crespo ha remarcat que "l’accessibilitat no depèn només dels recursos, sinó també de les actituds individuals i de la voluntat col·lectiva. Per altra banda, Bruna Ruhí ha instat les entitats a prendre consciència dels privilegis: "Per ser realment inclusius, des de les entitats hem de qüestionar-nos qui queda exclòs i per què".
El plenari ha finalitzat amb una pregunta adreçada als ponents sobre els reptes que afrontarà l’escoltisme els propers 25 anys. Un tancament que ha posat en valor la importància del lleure educatiu de base voluntària com a eina clau per al futur, tot reivindicant una mirada transformadora i obrint pas als nous camins de l’escoltisme i el guiatge.
Minyons Escoltes i Guies de Catalunya (MEG) som una associació educativa de base voluntària i d’acció comunitària, sense ànim de lucre i declarada d'utilitat pública. Tenim la missió d’educar infants i joves per a la transformació social a través del mètode escolta i guia, fent-los protagonistes del seu creixement personal per tal que esdevinguin persones crítiques, conscients, actives i compromeses amb la societat.
Som 18.000 infants i joves en 150 agrupaments arreu del país amb una visió compartida: deixar el món millor de com l’hem trobat. D'aquests, més de 3.000 som voluntaris i voluntàries que fem de caps, formadores o responsables associatives.
Formem part de la Federació Catalana d’Escoltisme i Guiatge (FCEG), que agrupa 20.000 escoltes i guies al nostre país i que és reconeguda per les organitzacions internacionals del moviment escolta i guia. Amb 40 milions de membres arreu del món, l’escoltisme i el guiatge constitueixen el moviment juvenil més nombrós del planeta.