EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
20 de Juny de 2021
01/05/2021 11:08h
Educació 360 alerta que les desigualtats educatives s’amplien any rere any durant l’estiu
A Catalunya, no tots els infants, adolescents i joves tenen les mateixes oportunitats de gaudir d’activitats durant els 85 dies de vacances.
Activitats d'estiu de la Fundació Pere Tarrés.
Activitats d'estiu de la Fundació Pere Tarrés.

Per a molts infants i joves, l’estiu és un dels moments més vibrants i apassionants de l’any. Un espai de llibertat, de noves experiències, noves amistats… Però, per a molts d’altres, l’arribada de les vacances d’estiu representa una aturada dels hàbits i rutines d’aprenentatge, de la socialització entre iguals i de les activitats i experiències enriquidores.

 

"Tenim, des de fa temps, evidències procedents de la recerca internacional que ens mostra clarament que com més llargs són els períodes sense escolarització més s’agreugen les desigualtats educatives entre els infants i adolescents. Aquest retrocés es dona especialment durant l’aturada dels hàbits d’aprenentatge que es produeix durant els 85 dies de vacances d’estiu", diuen des de l’Aliança Educació 360 .

 

I afegeixen: "A més, sabem que aquesta aturada estival no afecta per igual a tothom. Els infants, adolescents i joves d’entorns vulnerables tenen menys oportunitats d’aprenentatge i de menor qualitat durant les vacances. I són, precisament, aquells que més ho necessiten. Mentrestant, les famílies amb nivells socioeconòmics més alts tenen més recursos per a compensar aquesta aturada escolar. Aquest fet genera una gran escletxa d’aprenentatges entre l’alumnat que es va eixamplant estiu rere estiu". Però -segons expliquen- la recerca també mostra que els programes d’enriquiment educatiu poden marcar la diferència i compensar aquesta pèrdua d’aprenentatges durant l’estiu, reduint així la bretxa d’oportunitats educatives dels infants, adolescents i joves.

 

Per aquest motiu, l’Aliança Educació 360 promou la crida L’aprenentatge no fa vacances! – Municipis per un #EstiuEnriquit, una campanya de mobilització i involucració de tots els pobles i ciutats del país per generar les condicions necessàries per bastir un model d’estiu educador més equitatiu i connectat per a tothom. 

 

Les oportunitats de lleure educatiu durant els mesos de vacances representen una bretxa educativa de primer nivell que cal redreçar. Per això, l’Aliança Educació 360 emplaça a tots els municipis compromesos amb l’equitat educativa a que se sumin a la crida per garantir un Estiu Enriquit especialment per a aquells infants i adolescents que més ho necessiten. En concret, demanen a tots els municipis que contribueixin a posicionar l’Estiu Enriquit com una necessitat educativa primordial per assegurar l’èxit educatiu de tots els infants i joves del municipi.

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 238
L’ADN del lleure implica posar sempre al centre els infants i joves que acompanyem. Tant...
Especial Preparem un curs excepcional
Actualitat
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC