El passat 7 de maig, més d’un centenar de persones van participar en un acte promogut per l’Aliança Educació 360 i els principals moviments del lleure català, on es va presentar la publicació “Competències per a la vida en el lleure educatiu” a la sala d’actes de Rosa Sensat.
L’objectiu principal del document és fer un reconeixement de la tasca educativa del lleure, considerant els avantatges i les vivències que aquest aporta a joves i infants a nivell educatiu.
Es vol aconseguir que s’estableixin cada cop més vincles amb l’àmbit escolar, i així ho van manifestar els ponents de l’acte. Tots coincidien amb la necessitat de crear mecanismes perquè aquests dos puguin treballar de manera conjunta i puguin reconèixer mútuament la feina que fan.
La publicació, que podeu descarregar en aquest enllaç, i el vídeo de la presentació, exposen les competències més destacades que infants i joves adquireixen en el marc de l’educació en el lleure (definides per la UNESCO 2018):
- Aprenentatge al llarg de la vida: Té a veure amb la capacitat d’adequació a un context canviat, on cal aprendre a adaptar-se i reinventar-se.
- Autogestió: Se centra en el desenvolupament de l’autonomia individual i col·lectiva. És una competència molt present en el món del lleure, ja que és clau en el seu desenvolupament el fet de fer protagonistes a infants i joves i potenciar-ne la participació, trets molt característics d’esplais, caus i espais socioeducatius.
- Ús interactiu d’eines i recursos diversos: Es concreta en el model d’educació sostenible i per al desenvolupament que parteix del domini i l’ús responsable d’eines i recursos tecnològics, cultures i lingüístics per apropar-se a un món més global i sostenible.
- Interacció amb els altres: es relaciona amb el treball en grup i la capacitat dels infants d’interactuar de manera efectiva amb la resta.
- Interacció amb el món: L'educaicó en valors està molt present on es treballen aspectes com la solidaritat, la cooperació, la igualtat de gènere o la inclusió.
- Transdisciplinarietat: Consisteix a integrar diferents especialitats del coneixement en les activitats que es realitzen.
- Multialfabetització: Es tracta d'adquirir nivells de coneixements diversos (digitals, tecnològics, culturals, financers, etc.). El lleure treballa diferents llenguatges, i des de les necessitats dels infants.
ETIQUETES
Educació en el lleure