El Panoràmic 2015 retrata l’associacionisme barceloní

El Panoràmic 2015 retrata l’associacionisme barceloní

L’informe presenta dades quantitatives però també recull els principals reptes de les entitats

31.03.16

Temps de lectura: 3 minuts

Aquest mes de març s’ha publicat l’informe 2015 d’El Panoràmic, la macroenquesta de les associacions de Catalunya que estudia l’evolució del teixit associatiu i aprofundeix en la realitat de les entitats no lucratives catalanes. Enguany i per primera vegada El Panoràmic s’ha estès arreu de Catalunya i en forma de projecte pilot s’ha recollit la implicació de 1.856 organitzacions que permeten fer un esbós inicial del mapa associatiu català. De moment, però, l’estudi presentat conté dades únicament de les entitats amb seu a la ciutat de Barcelona.


L’informe estima que a Barcelona hi ha 4.780 associacions, 555.30 persones associades i 134.130 voluntaris. Per àmbits d’actuació, destaquen les entitats d’acció social (26%), les culturals (22%) i les juvenils (15%). Tot i que les corporacions estan distribuïdes per tota la ciutat, els districtes que alberguen més entitats són Eixample (20%) i Ciutat Vella (17%).


En l’informe, es mostren dades sobre les persones (voluntaris, professionals, socis), sobre els recursos econòmics (fonts de finançament i volum econòmic), sobre espais i equipaments i també es presenten un seguit de reptes de futur per al sector associatiu. Els més prioritaris són l’ampliació i implicació de base social, consolidar el finançament econòmic, potenciar el treball en xarxa i treballar per un augment de reconeixement social.


El projecte es va iniciar el 2014 de la mà de la Fundació Francesc Ferrer i Guàrdia i l’Obra Social de La Caixa amb la col•laboració de l’Ajuntament de Barcelona, Torre Jussana-Centre de Serveis a les Associacions i la Direcció d’Acció Cívica Comunitària. Posteriorment s’hi van afegir la Fundació Pere Tarrés i l’Observatori del Tercer Sector.

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: