El I Congrés internacional sobre intervenció socioeducativa amb famílies i infància en situació de vulnerabilitat organitzada per la Fundació Pere Tarrés i celebrada al CaixaFòrum l’1 i el 2 d’abril, va tractar diverses temàtiques de la mà d’experts i expertes: les polítiques de protecció social davant situacions de pobresa, els drets de la infància i la família, l’educació i l’apoderament de les famílies, entre d’altres.
En la inauguració del Congrés, la directora general d’Atenció a la Infància i l’Adolescència de la Generalitat de Catalunya, Ester Cabanes, va afirmar que “el nivell d’una societat ve determinat per com cuidem la nostra infància”, i que “la formació de l’estructura de la personalitat de l’infant dependrà de com sigui el seu entorn”. Per a la segona tinenta d’alcaldia i regidora de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Ortiz, “Espanya està a la cua de tots els indicadors d’infància, especialment de la seva protecció”. En l’acte d’inauguració també van intervenir el gerent de Serveis de Benestar Social de la Diputació de Barcelona, Josep Muñoz, el responsable del Programa Caixa ProInfància de la Fundació Bancària “la Caixa” David Velasco, i el director general de la Fundació Pere Tarrés, Josep Oriol Pujol, que va assenyalar que “la darrera crisi econòmica ha posat de manifest l’entorn especialment fràgil en què viuen aquestes famílies”.
De les intervencions i reflexions del Congrés ha sorgit un manifest que incideix en la necessitat de protegir les famílies a través de polítiques que permetin que la família sigui l’entorn clau en el desenvolupament de l’infant i el motor de canvi de la societat. El manifest també reclama el treball de prevenció de les malalties mentals, la reducció de desigualtats, el treball contra els estigmes i a favor de la parentalitat positiva, l’abordatge de la diversitat i la complexitat de les situacions familiars o la necessitat de crear espais de reflexió i sistemes d’avaluació que permetin demostrar els resultats aconseguits amb la intervenció.
Educació en el lleure Adolescència Infància