EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL

28 de Octubre de 2020
06/10/2020 17:41h
La Fundació Bofill i Unescocat demanen concretar un pla per actualitzar el sistema educatiu
Adverteixen que, davant les desigualtats ampliades per la pandèmia, es requereix encara més un projecte que el posi al dia
Un moment de l'acte de presentació de la proposta. | Foto: Fundació Bofill
Un moment de l'acte de presentació de la proposta. | Foto: Fundació Bofill

La Fundació Bofill i Unescocat han presentat aquest 5 d'octubre, coincidint amb el Dia Mundial dels Docents, una proposta dirigida a les formacions parlamentàries i al món local per tal que s’acordi un pla d’actualització del sistema educatiu "que s’avanci al creixement de les desigualtats que està generant la pandèmia de la covid-19 i respongui a l’Agenda 2030 i en particular a l’ODS 4 per a garantir una educació de qualitat, inclusiva i equitativa, i generar oportunitats d’aprenentatge al llarg de la vida per a tothom".

 

Els responsables de les dues entitats, Ismael Palacín i Eduard Vallory, han advertit que “les desigualtats educatives que està generant la pandèmia aniran a més, i no ens podem permetre que el sistema educatiu en surti més debilitat”. Per això, més enllà de les accions pilot de transformació que ja ha fet el Departament d'Educació, han destacat que per haver transformat el conjunt del sistema educatiu l’any 2030 cal impulsar canvis més ambiciosos i a més velocitat. “Cal un pla amb fites i mesures concretes per fer creïble i sostenible el canvi”, diuen. 

 

La presentació ha coincidit amb la publicació de l’avaluació del programa Escola Nova 21 encarregada a uns experts externs. L’informe constata l’alt impacte de les accions de canvi intensiu que van tenir els 30 centres de la mostra representativa, així com la influència en l’orientació cap al canvi de les xarxes que van articular mig miler de centres, el que permet planificar accions d’actualització per al conjunt del sistema. Així, apunten que el coneixement i procediments generats amb l’experiència Escola Nova 21 i amb d’altres permetrien impulsar una gran acció de sistema. En aquest sentit, assenyalen que “l’avaluació d’Escola Nova indica que sense una estratègia concreta i ambiciosa per transformar el sistema educatiu, l’actualització no es produirà". "Per això proposem un pla amb 15 compromisos concrets”, apunten. 

 

La proposta s’ha presentat amb el suport d’una llista de 60 persones: els directors/es de trenta escoles i instituts i trenta personalitats i acadèmiques d’àmbits diversos, de la transformació digital, les ciències experimentals i l’ecologia a la filosofia, l’educació o els drets humans. Entre elles hi ha l’exdirector de la UNESCO Federico Mayor Zaragoza; l’arquitecta i presidenta de la Fundació Pasqual Maragall Cristina Maragall; el rector de la Universitat Pompeu Fabra Jaume Casals; la sociòloga Marina Subirats; el director del Barcelona Supercomputing Center Mateo Valero; o la presidenta de la Xarxa Mediterrània d’Àrees Marines Protegides Puri Canals

 

Els responsables de la Fundació Bofill i Unescocat han fet notar que, abans de la pandèmia, Catalunya ja es trobava en un moment d’emergència educativa, perquè el sistema arrossega mancances importants des de fa anys: dèficit pressupostari, baixa equitat, la dificultat pedagògica de fer efectiu el desenvolupament integral de cada nen i nena amb aprenentatges personalitzats, competencials i globalitzats, o la feble incorporació de les noves tecnologies en la normalitat escolar.

 

Al mateix temps, en línia amb el lema del Dia Mundial dels Docents d’enguany “Líders en situacions de crisi que reimaginen el futur”, han destacat que hi ha una comunitat de docents molt compromesa i que s’ha mobilitzat fortament per dur a terme aquesta actualització, més encara en temps de pandèmia; però han advertit que l’esforç no és sostenible des del voluntarisme: cal suport sistemàtic als docents i capacitació per fer el canvi possible. “El sistema educatiu hauria de donar recursos i eines per al canvi i la qualitat educativa. Ja no es pot demanar més esforç a mestres i professors, ara calen més recursos, desburocratització i reformes estructurals. Actualment tots els reptes i necessitats s’aborden des de la sobrecàrrega i el sobreesforç dels docents", reclamen. 

 

Per això, han fet una crida a generar un acord transversal de les forces polítiques del Parlament, sumant-hi el món local i en col·laboració amb els agents educatius i socials, per elaborar un pla a 10 anys, des d’ara al 2030, per generar canvis ambiciosos, concrets i contrastables, amb partides pressupostàries adequades, que reforci i posi al dia el sistema educatiu preparant-lo per al futur.

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 234
Avui dia, les noves tecnologies estan presents en tots els àmbits de la vida dels i les...
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC