Més de 200 joves d’esplai es formen aquest estiu com a monitors/es i directors/es de lleure

Més de 200 joves d’esplai es formen aquest estiu com a monitors/es i directors/es de lleure

Docents de la Fundació Pere Tarrés imparteixen formacions en àrees com educació emocional, interculturalitat o resolució de conflictes

20.08.20

Temps de lectura: 3 minuts

Més de 160 joves del Moviment de Centres d’Esplai Cristians Catalans (MCECC) de la Fundació Pere Tarrés han començat avui, i fins al 30 d’agost, els cursos de monitors/es i directors/es de lleure a la casa de colònies de La Ruca (Bages) i a l’alberg La Sala (Berguedà). Enguany, 120 joves cursaran el títol de monitor i 40 el de director. Aquests cursos residencials esdevenen un espai de convivència i formació intensiva que permet que alumnes i professors comparteixin experiències i reflexions al voltant del lleure, combinant les classes magistrals amb les sessions pràctiques i el treball en petits grups. 

A banda d'aquests cursos residencials d'estiu, el MCECC també va organitzar, del 2 al 12 d’agost, la formació prevista per Setmana Santa i que es va haver de suspendre per l’emergència sanitària a causa de la covid-19. Durant aquesta quinzena, s’hi van formar una seixantena més, el que suposa un total de 225 persones formades en lleure educatiu durant el mes d’agost d’aquest any.  

Per a la Fundació Pere Tarrés, comptar amb monitors i monitores formats és "fonamental" atès que "desenvolupen una tasca amb molta responsabilitat, especialment aquest any que, amb l’emergència sanitària, han estat els primers que han tingut contacte amb la canalla després de mesos de restriccions". Els monitors i monitores estan molt a prop dels infants i adolescents, cosa que fa que creixi una relació d’afecte i respecte, i per això -diuen- "són agents transformadors de la nostra societat".

 

Un nou context marcat per la covid-19

Tot i que l’estiu és temps de colònies, campaments o vacances, els monitors també aprofiten per a formar-se i poder preparar-se per al nou curs d’esplai al setembre, sobretot en un context marcat per la covid-19. Els casals, els campaments i les colònies d’estiu han estat les primeres activitats de convivència entre infants i joves on s’han pogut provar tot un seguit de mesures higienicosanitàries que molt possiblement es posaran en marxa el proper inici de curs escolar. “La feina que han estat desenvolupant els monitors i les monitores ha estat clau, especialment després de mesos de restriccions en els que algunes famílies ho han passat molt malament”, ha explicat Joan Morte, vicepresident del MCECC.

 

Formació específica per un nou context

Durant els deu dies que dura el curs, 12 docents de la Fundació Pere Tarrés imparteixen els diferents tallers i formacions específiques en àrees com educació emocional, interculturalitat, resolució de conflictes, psicologia, educació ambiental, primers auxilis, recursos d’animació, gestió i marc legal, entre d’altres. Els tallers incidiran explícitament en l’educació en valors i posaran atenció a les mesures de seguretat higienicosanitària. 

A més, tot i que els cursos residencials donen una formació integral que es tradueix en eines perquè els monitors/es puguin fer front als reptes diaris, la situació actual ha fet que també es posi de relleu la formació específica per donar resposta emocional als infants i joves que ho necessitin. “Els monitors i monitores saben com detectar quan un infant pot estar passant un mal moment, però, durant aquests dies, també posarem en comú eines i sistemes específics per poder detectar ràpidament aquestes situacions i saber com actuar”, ha apuntat Morte. 

Totes les activitats previstes durant els cursos residencials es desenvolupen seguint la normativa i les recomanacions establertes per les autoritats sanitàries. Els cursos són un espai on poder posar en comú inquietuds i preguntes tenint en compte aquesta nova realitat. 

La formació de monitors a través dels cursos residencials està adreçada als majors de 18 anys. Amb l'obtenció del títol els joves podran millorar la seva tasca com a educadors i alhora tindran una oportunitat excel·lent per renovar les idees, consolidar metodologies i compartir experiències amb altres joves que realitzen una tasca similar.

 

60 anys formant monitors

Enguany, l’Escola de l’Esplai de la Fundació Pere Tarrés celebra el seu 60è aniversari, situant-se com la primera escola de tot Catalunya dedicada a la formació en el lleure educatiu.

ETIQUETES

Formació Monitors Educació en el lleure Estiu

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: