EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
05 de Juliol de 2020
07/04/2020 17:05h
Els nivells diaris de diòxid de nitrogen cauen més del 60% des de la declaració de l'estat d'alarma
Dins la zona de baixes emissions de Barcelona, els nivells es redueixen més a les estacions situades en zones habitualment de trànsit intens
Variació de la concentració troposfèrica d'NO2 abans i durant les mesures de confinament
Variació de la concentració troposfèrica d'NO2 abans i durant les mesures de confinament

Els nivells diaris de diòxid de nitrogen (NO2) a Catalunya s’han reduït una mitjana aproximada de més del 60% des de la declaració de l’estat d’alarma, segons les dades registrades per les diferents estacions de la Xarxa de Vigilància i Prevenció de la Contaminació Atmosfèrica(XVPCA). El diòxid de nitrogen és un contaminant molt associat al trànsit i a la mobilitat. La Direcció General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic ha comparat la mitjana dels nivells d’una setmana tipus del mes de març amb els que s’han registrat enguany, coincidint amb diversos moments rellevants pel que fa a les mesures adoptades en el marc de la lluita contra el coronavirus.

 

Alhora, s’han analitzat els nivells registrats en diferents tipus d’estacions entre  divendres 13 de març i dimecres 25 de març:

 

- Estacions de trànsit: situades en indrets representatius de situacions de trànsit intens, tant dins de la zona de baixes emissions (ZBE) com fora.

 

- Estacions de fons: ubicades en indrets representatius de trànsit menys intens, tant dins de la zona de baixes emissions (ZBE) com fora.

 

- Estacions rurals de fons regional: situades en àrees rurals i espais naturals.

 

Les dades indiquen una reducció generalitzada dels nivells de diòxid de nitrogen, en especial a partir de l’entrada en vigor de l’estat d’alarma, el 15 de març. Els descensos més acusats s’han donat, en general, a partir de dilluns 16 de març, primer dia laborable des de l’aprovació de la mesura. Cal tenir en compte, però, que aquell dia va ploure a molts territoris de Catalunya, propiciant unes condicions molt favorables a la dispersió de contaminants atmosfèrics. Un segon descens general es va produir el passat cap de setmana, i s’ha mantingut a principis d’aquesta. En estacions de trànsit intens, com la de l’Eixample de Barcelona, la reducció màxima de NO2 es va registrar dimarts 24, amb un 81% respecte la mitjana d’una setmana tipus del mes de març del període 2015-2019. O dilluns 23, per exemple, el 91% a l’estació de Granollers.

 

El descens, des de l’espai

 

L’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC) ha processat i analitzat dades captades pel satèl·lit Sentinel-5P, a una resolució de 7x7 km, que revelen la disminució de la contaminació de l’aire i, en concret, i de forma molt evident, les concentracions d’NO2 sobre Catalunya.

 

El Sentinel-5 Precursor (Sentinel-5P) és la primera missió del programa europeu Copernicus dedicada al seguiment de l’atmosfera. El satèl·lit incorpora el sensor Tropomi, que capta les dades que permeten definir la traçabilitat de gasos com el diòxid de nitrogen, l’ozó, el metanal, el diòxid de sofre, el metà, el monòxid de carboni i els aerosols.

 

Reducció intensa dins la ZBE

 

Segons dades de la XVPCA, les estacions de trànsit de dins la zona de baixes emissions (ZBE) són les que han notat més la reducció dels nivells de diòxid de nitrogen. Pel que fa a les estacions de fons, ubicades en indrets amb menys trànsit, la reducció també és apreciable, però menys significativa, el que confirma la relació entre el diòxid de nitrogen i la circulació de vehicles amb combustibles fòssils.

 

Els municipis situats fora de la ZBE, però en la seva àrea d’influència, en el denominat ‘Àmbit-40’ (municipis del Barcelonès, Baix Llobregat i el Vallès) també han notat aquesta disminució generalitzada dels nivells de NO2 i, de manera més intensa, a les estacions de trànsit que a les de fons.

 

Els focus de les indústries, actius

 

Val a dir que les dades de la Xarxa d’Emissions Atmosfèriques de Catalunya (XEAC) evidencien que els principals focus emissors de les indústries continuen actius, una dada que reforça la relació directa entre el descens del trànsit i la reducció dràstica d’NO2.

 

La reducció dels nivells d’NO2 en estacions de trànsit de localitats fora de ‘l’Àmbit 40’ no ha estat tan marcada. D’altra banda, el diòxid de nitrogen registrat a les estacions de fons rurals, com per exemple les situades al Montseny o al Montsec, s’han mantingut en els nivells baixos habituals.

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 232
Parlem de com encarar l’emergència climàtica des del món del lleure....
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC