EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
04 de Agost de 2020
16/07/2020 13:25h
60 anys formant monitores i monitors!
Rafa Ruiz de Gauna
Rafa Ruiz de Gauna
Director de FCiE - FPT

Enguany, celebrem el 60è aniversari del primer curs de monitors i monitores després de la Guerra Civil que es va fer a Catalunya. En el marc de Càritas, i després de la repesa de les colònies (l’any 1959, uns 4.000 infants ja participaven en aquestes activitats), es posa en marxa el primer curs, molt pràctic i amb recursos, amb components teòrics sobre la psicologia, l’acció educativa i el grup. Aquesta formació, en el cas de la nostra Escola de l’Esplai, ha arribat a més de 50.000 alumnes, amb un notable impacte sobre nens i nenes, estimativament més d’un milió, que han gaudit del compromís educatiu de tots aquests educadors i educadores. 

 

La contribució de l’educació en el lleure cada cop és més reconeguda social i educativament. En el document “Repensar l’educació” de la UNESCO es recull abastament la importància de l’educació fora de l’escola, com a substancial per al creixement integral dels infants. En aquests espais es poden abordar valors, competències i aptituds que més difícilment es poden treballar a l’escola. D'altres estudis remarquen les aportacions del lleure en el desenvolupament de competències acadèmiques i d’ocupabilitat dels infants i adolescents que hi participen (Marzo, Pulido, Morata i Palasí, 2019) i com el lleure educatiu esdevé un element clau en la construcció de la pròpia identitat i en la contribució al desenvolupament de societats més inclusives (Morata i Alonso, 2019). Fruit de la intuïció inicial i amb el suport de l’evidència científica recollida en els darrers anys, han sorgit moviments com Educació360, o tot el treball d’entitats i ajuntaments per oferir un lleure educatiu a l’abast de totes les nenes i nens. I l’esplai ha estat un agent clau en aquest impuls. 

 

Algunes reflexions al voltant dels cursos: 

 

  1. La formació era i és una eina -potser la més potent- per mantenir la qualitat de les activitats educatives amb els infants, i més quan moltes d’aquestes accions són desenvolupades des del voluntariat. I també de cohesió dels equips i de treball conjunt entre els esplais, per les possibilitats de compartir experiències i de viure que suposa ser i fer de monitor/a. 

  2. Per a molts/es joves, els cursos d’educadors/es en el lleure són una immersió temporal en el món de les humanitats, en la pedagogia, psicologia, sociologia, etc. que dóna un contrapunt al món sovint massa tecnificat que vivim.  

  3. Suposa una manera trencadora de capacitar-se, perquè es posa en joc tota la persona (valors i conviccions, manera personal d’educar...) i també per l’ús de metodologies actives, que faciliten aprendre tot fent. Aquesta vivència, després, es trasllada a l’equip de monitores i monitors del centre, i marca un estil. I més quan aquests cursos es fan en espais residencials, on tot el dia estem creixent com a educadors/es. 

 

Ara bé, la formació no és només una efemèride, sinó que ha de ser un compromís permanent amb les famílies, els infants, i la societat. Capacitar-se permanentment és una exigència de la nostra acció. Estem en un context molt canviant (i més en plena covid-19) i cal identificar noves necessitats i estratègies, i de manera creativa, donar respostes. Aquest exercici imprescindible cal fer-lo personalment, en l’equip del centre, però també interactuant amb altres persones expertes (formadors/es) i educadors/es per obrir la mirada i explorar nous reptes.  

 

No abandoneu aquesta apassionant aventura, de donar i de créixer, i feu que arribi a tots els educadors/es, els actuals i els futurs. Aquesta capacitació és la garantia del nostre servei, i de la continuïtat. Ens encantarà seguir acompanyant-vos en aquest repte! 

 
Referències bibliogràfiques 
Centre UNESCO de Catalunya (2015). Repensar l’educació. Vers un bé comú mundial? 2a edició. Títol original: Rethinking Education: Towards a global common good? Organització de les Nacions Unides per a l’Educació, la Ciència i la Cultura, França. https://drive.google.com/file/d/1VsmC1Z8M1mFbyMJSu4_xpUth9mhxLl97/view 
Morata, T.; Alonso, I. (2019). El tiempo libre educativo clave en la construcción de identidades personales, ciudadanía activa y sociedades inclusivas. En Alonso, I.;  Artexe, K. (coord.). Educación en el tiempo libre: la inclusión en el centro. Barcelona: Octaedro (p. 37-52). 
 Marzo, M; Pulido, MA; Morata, T; Palasí, E (2019) Aportacions de les entitats de lleure educatiu i centres socioeducatius en el desenvolupament de competències acadèmiques i d’ocupabilitat dels infants i adolescents que hi participen. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 73, 117-138.  https://www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/361310/456348 
COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 233
Coneixem una de les activitats estrella de l’educació en el lleure, els campaments...
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC