EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
22 de Agost de 2019
27/01/2015 16:36h
Animar, donar sentit... en l’educació en el lleure
Rafa Ruiz de Gauna
Rafa Ruiz de Gauna
Director de FCiE - FPT

No us penseu pas que parlaré de festa, cançons, vetllades o contes. Ja m’agradaria però no són la meva especialitat.


A França, on s’inspiren moltes de les nostres tradicions d’educació en el lleure, al monitor o monitora l’hi diuen animador (“animateurs”), i la formació de monitors es presenta com el BAFA, curs breu d’aptitud per a les funcions d’animació. Fàcilment podem pensar que es tracta d’una denominació fruit de la tradició cultural, sense més importància. Una qüestió menor, local.


Ara bé, potser en l’origen de les paraules hi podem trobar alguna consideració interessant. “Monitor” és qui adverteix, aconsella o fa recordar. Té una concepció determinada de la intervenció, més directiva. “Animar” té el seu origen en ànima, i en una concepció dual de la persona que avui no defensem, voldria dir la vida plena. Tenir ànima seria tenir consciència, llibertat, voluntat, transcendència... i diria que especialment, sentit. Allò que és fa persones, i ens humanitza definitivament.


De fet, als hospitals encara existeixen les unitats de reanimació, o després d’una aturada cardíaca es parla de reanimar el pacient per a “tornar-lo” a la consciència, a la vida.


La nostra acció com a educadors en el lleure, a través d’unes determinades metodologies participatives i lúdiques, és clarament educativa; en la dimensió més profunda del terme, de contribuir a donar sentit a la vida de les persones. No es tracta d’entretenir sinó de preguntar i donar respostes conjuntes a: per què estem aquí, què ens omple i ens fa feliços, com construïm amb la resta de persones i mirem que ningú quedi exclòs, qui i com estimo, què faig en el meu lleure...


Som cridats a viure en primer lloc aquesta dimensió de l’animació de manera personal, “treballant-nos” interiorment en relació als altres, però també a oferir-la als infants i joves, i a trobar eines per a poder abordar-les.


En la formació de monitors i directors a l’Escola de l’Esplai, intentem treballar aquests aspectes, en el context que fixa la normativa vigent.


Ara bé, per a aquells que creieu que de l’animació i de l’educació en el lleure en voleu fer una opció vital i professional, i que us interessi aprofundir-hi molt més, la Fundació Pere Tarrés posarà en marxa a partir del curs 15-16 el Cicle Formatiu de Grau Superior d’Animació Sociocultural i Turística, títol oficial i reconegut per la conselleria d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Hem volgut donar-li una orientació clarament educativa, antropològica i de valors en el marge que ens deixa el decret que regula aquests estudis. En els propers mesos, us anirem informant.

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 226
El Centre d’Interès desglossa la idea que el voluntariat i l’associacionisme...
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC