EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
06 de Desembre de 2019
16/03/2015 12:59h
Conquerim el medi!
Lorena Jiménez
Lorena Jiménez
Historiadora i professora a la UB

Quan anirem a les habitacions? Muntem ja les tendes? Aquestes preguntes són les que els monitors escoltem més sovint quan arribem a la casa de colònies o als campaments. Per què? Conèixer l'espai on es desenvolupen les colònies o els campaments esdevé la gran aventura dels infants des del minut zero. Però... per què és tan important?

 

La relació de l'infant amb l'espai és diferent a la de l'adult. Nosaltres, des de les nostres dimensions, capacitats cognitives i experiència, amb un simple cop d'ull podem fer-nos a la idea de com és la zona que es convertirà en casa nostra durant l'activitat d'estiu, però els infants, des de les seves dimensions més menudes, el poc desenvolupament del pensament abstracte i la seva experiència, no són capaços de fer-se una idea global d'aquest espai. Cal, doncs, que des del començament iniciïn una conquesta on se'l vagin fent seu.

 

Per aquesta raó, les primeres activitats que cal realitzar quan arribem al terreny d'acampada o a la casa de colònies són la coneixença dels companys i la coneixença de l'entorn: jocs de descoberta o de pistes escampades per la zona són els més indicats per aquet moment de l'activitat d'estiu.

 

El moment d'instal•lar-se, ja sigui a les habitacions o a les tendes, és un moment que cal tenir en molta consideració i que cal fer el més aviat possible. Aquella habitació o tenda serà l'espai més íntim de l'infant, la substitució de la seva habitació de casa que és el seu entorn més proper. Cal doncs deixar temps perquè l'infant realitzi la instal•lació, es vinculi i gaudeixi d'aquest espai per tal de promoure una bona adaptabilitat.

 

Una altra activitat que es recomana promoure entre els infants és la construcció de cabanes. A part de la potencialitat didàctica que té aquesta activitat pel que fa al desenvolupament d'habilitats lògiques i d'enginy, és una gran activitat d'adaptabilitat. Les seves dimensions reduïdes fan sentir còmodes els nens i les nenes i a més, s’hi senten lligats en tant que són els seus creadors.

 

Un infant poc vinculat al medi és aquell que necessita tornar a casa i que tard o d'hora ho acaba demanant. Des d'aquesta perspectiva, els monitors hem de ser capaços de promoure una adaptabilitat que reforci la seguretat dels infants i així, la seva autoestima.

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 228
L'educació en el lleure és pionera en la innovació pedagògica....
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC