EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
17 de Octubre de 2019
03/03/2016 11:36h
Educació per al desenvolupament: trencant murs
Roger Luna
Roger Luna
Professor de Química, docent de pedagogia a FCIE de la FPT i membre de l'Àmbit d'EpD

La crisi dels refugiats, els atemptats de París, una nena a qui intenten matar per reivindicar el dret de les dones a estudiar al Pakistan rep el Premi Nobel de la Pau, milers de morts cada any a les nostres costes intentant creuar el Mediterrani… Persones que intenten fugir de conflictes i de situacions de misèria en els seus països, que es troben amb una Europa totalment envoltada per tanques, immigrants que són perseguits als nostres carrers i castigats/multats per vendre bosses i calçat sense llicència, però als quals tampoc els donem una altra alternativa per subsistir.


Aquest llistat ens evidencia que és primordial treballar en l’educació de les noves generacions per tal que, en un futur, aquestes situacions injustes puguin ser eradicades. En altres paraules, conèixer aquesta fosca realitat a escala mundial ens recorda que hem de treballar l’Educació per al Desenvolupament de manera transversal amb els nostres infants, adolescents i joves.


Però... què és l’Educació per al Desenvolupament? Segons el que van dir al 2007 Celorio,G. i López de Munaín, A. al Diccionari d'Educació per al Desenvolupament, “L'Educació per al Desenvolupament (EpD) fa referència a un procés educatiu encaminat a generar consciència crítica sobre la realitat mundial, a l'hora que facilitar eines per a la participació i la transformació social en clau de justícia i solidaritat. L'Educació per al Desenvolupament pretén construir una ciutadania global crítica, políticament activa i socialment compromesa amb un desenvolupament humà just i equitatiu per a totes les comunitats del planeta.”


Potser sembla una tasca complicada. Però no ho és. Només cal una cosa. Cal sentir que, gràcies a la nostra tasca, tenim a les nostres mans la possibilitat de fer un canvi cap a un món més just. Així, podem començar per aprofitar la presència dins l’equip de persones que hagin participat en alguna experiència on hagin pogut observar alguna d’aquestes realitats properes. En el meu cas, la meva sensibilitat i interès per treballar l’EpD, tot i que em ve de ben petit, va aflorar després de la meva participació en el Camp d’Intercanvi amb la República Dominicana organitzat pel MCECC.


Si no teniu cap monitor a l’equip que us pugui guiar en aquest aspecte, no dubteu en comptar amb l’ajuda de l’Àmbit d’EpD, que es reuneix de manera periòdica al carrer Numància, i que justament està format per un grup de monitors i monitores d’esplai com vosaltres que us podran guiar sobre com poder treballar aquesta temàtica tan important en els vostres centres d’esplai. Els podreu contactar a ambits@peretarres.org. No ho dubteu!. Només així aconseguireu començar a trencar murs.

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 227
El Centre d'Interès se centra en la gestió d’equips de monitors al...
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC