EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
27 de Gener de 2020
21/10/2014 12:26h
Educació Social i lleure: un vincle natural
Paco López
Paco López
Degà Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés-URL

L'experiència de ser monitor o monitora de lleure està associada, en la majoria dels casos, a la transició entre l'adolescència i la joventut. És una etapa de la vida en la qual ens enfrontem, amb la intensitat del nouvingut, a les preguntes existencials sobre la identitat i la manera de relacionar-nos amb el món.

 

En algunes ocasions, el fet de ser membre d’una associació juvenil que organitza activitats estables o puntuals per als nens i nenes d’un barri no serà més que una història que explicar, un escenari més on provar maneres de fer o de pensar. De vegades, simplement, és la conseqüència natural de participar en aquestes activitats des de petit. D’altres vegades, algú ens hi va convidar, volíem mantenir una relació o teníem curiositat i vam ser-hi durant un temps, igual que vam tenir una altra època de pipes en el parc o de Facebook compulsiu... Poc més.

 

Hi ha un segon tipus de situacions en què l'experiència associativa de l'esplai impregna el nostre estil de vida i ens deixa signes d’identitat, amics, maneres de pensar, sentir i relacionar-nos amb el món, que es mantindran i es faran visibles en futurs escenaris, com a ciutadà, com a consumidor, com a pare, mare o com a professional.

 

En la majoria d'aquests casos, la identitat professional anirà diversificant-se i s’allunyarà dels escenaris educatius o socials. Acabarem sent lampistes, venedors, metges, periodistes o xarcuters, però ens quedarà la dimensió comunitària de la feina desenvolupada, la gratuïtat a l’hora de viure la professió (que, igual que la tasca de monitor, té raons profundes que no es poden mesurar pel gruix de la nòmina), la recerca de coherència entre el que es predica i el que és viu, la relació honesta amb l'altre, l'alegria de la festa... o quelcom de tot això que l'experiència del lleure ens ajuda a descobrir.

 

Hi ha un tercer tipus de situacions en què ésser monitor connectarà tan intensament amb la pròpia identitat, que se’ns plantejarà, de manera natural, donar-hi continuïtat a través d'una professió centrada en el fet social o educatiu. Estudiar Educació Social es presentarà en el nostre horitzó vital com a camí vàlid per a continuar construint un món més just i habitable des de diferents entorns educatius. Acompanyar persones i grups en el seu procés de desenvolupament passarà, d’ésser una tasca d’estones lliures, a ser una jornada laboral apassionant i exigent. La bona voluntat i la formació bàsica com a monitor seran completades amb el rigor professional i la formació permanent i actualitzada.

 

I haurem d'aprendre a apropar-nos sense cremar-nos, a criticar sense fer mal, a compartir sense contaminar o a ajudar sense fer-nos imprescindibles. La Universitat i la professió ens ensenyaran moltes coses, però segurament algunes de les més importants ja les vam començar a aprendre des del moment en què, dedicant el nostre temps lliure a les nenes i els nens del barri, vam permetre que se’ns netegés la mirada i ens canviés la manera de concebre el nostre lloc en el món.

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 229
Filosofem una mica sobre les pressions socials en què es poden trobar sotmesos i sotmese...
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC