EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
10 de Juliol de 2020
26/02/2014 16:51h
Educar en el i per al temps lliure
Rafa Ruiz de Gauna
Rafa Ruiz de Gauna
Director de FCiE - FPT

Aquesta crisi, entre d’altres aspectes, comporta repensar la nostra actuació i valors. Tant a nivell personal, com de les entitats que impulsen una acció educativa i social. L’entorn ha canviat notablement, però també algunes conviccions que donaven sentit a la nostra proposta.
 

En els anys 70 i 80, amb la consolidació del moviment educatiu en el lleure, es va parlar abastament que aquest nou model institucional havia de promoure a més d’un procés de creixement de la persona, una alternativa a l’oci consumista, oferint unes altres maneres d’utilitzar amb sentit aquell temps fora de l’activitat obligatòria (estudi, treball...). Amb la quasi plena ocupació, i això s’aplicava també als infants, calia emprar el temps per a preparar-se per ser més productiu, i tenir una millor feina. I hem tendit a oblidar que hi ha un temps també necessari per al gaudi, per a les relacions personals, per a trobar-se amb un mateix, per a potenciar les afeccions i creativitat... i que no pot ser consumista.
 

Ara, ens hem topat amb un temps lliure consumista de difícil accés per a algunes persones i famílies i amb una buidor quan hem posat bona part del sentit de la nostra vida en un sistema deshumanitzador, fràgil i injust. Hem viscut la necessitat de conrear altres virtuts que donin valor a la nostra existència i de les persones que estimem, gaudint d’un temps lliure diferent. Ara es fa imprescindible pensar en noves alternatives, en trobar la profunda utilitat de l’aparent inutilitat.
 

I per als educadors en el lleure, és important repensar com estimulem entre els infants i joves una educació per a saber viure el temps lliure de manera diferent i creativa, enriquidora. Els jocs, les manualitats, el reciclatge, les excursions... o simplement trobar-se amb amics i compartir, són bones experiències de creixement, i de trobar sentit. Moltes d’elles econòmiques i senzilles. No només eduquem en el temps lliure, sinó ara també per al temps lliure.
 

Possiblement passarà massa temps fins que l’ocupació torni a ser quasi plena, i per tant, hem de contribuir a posar la mirada en altres valors més enllà de la mera utilitat productiva. Aquesta re-orientació i re-educació personal és una contribució que ara la societat ens demana, i que connecta plenament amb la nostra tradició i missió.
 

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 233
Coneixem una de les activitats estrella de l’educació en el lleure, els campaments...
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC