EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
19 de Novembre de 2019
10/09/2019 08:43h
El poder transformador del lleure
Grau Usseti
Grau Ussetti
Director de la Fundació Carles Blanch

Fins on impacta l'educació en el lleure en la vida d'una persona?

Jo vaig gaudir com a infant i jove d'una experiència d'esplai fantàstica al CE Joan Suñol! Com a monitor i responsable, vaig tenir el privilegi de sentir-me part d'un objectiu comú més global, més transformador. Hem cregut que junts podem oferir un món diferent, una alternativa al present des d'uns valors consolidats en les conviccions més profundes de cadascú i de cada comunitat. Com a formador de monitors, he pogut compartir amb joves de molts àmbits i zones diferents del país la seva voluntat de fer gaudir infants i joves d'aquest temps preuat amb activitats de tot tipus. És formidable observar com la il·lusió i l'empenta es renova de generació en generació!

 

El lleure ha deixat alguna petjada en les nostres vides?

Ara bé, els impactes més grans els he pogut observar, viure i sentir quan el lleure l'he compartit amb infants i joves en situació de vulnerabilitat o risc social. Infants i joves que, en entorns diferents al seu quotidià, poden desenvolupar les seves millors habilitats i competències, experimentar canvis vitals reals, poden sentir i compartir lliurement els seus neguits, il·lusions i projectes de vida. Els moments i els espais, tots ben guardats a la memòria: la preparació d'un àpat, vora una llar de foc ben calenta a la nit, al cim d'una muntanya...

 

El lleure permet, a aquests infants i joves, gaudir d'uns models de referents adults que sovint no troben en el seu dia a dia. No només gaudeixen de les activitats, sinó de l'afecte d'una abraçada, del tracte cordial en un àpat, de l'escolta activa del grup d'iguals, d'un conte a la nit (quan mai els seus pares els n'hi han explicat un!), de la gratuïtat del temps ofert o de tants consells al voltant d'una proposta de vida diferent.

 

La transformació no és només unidireccional, tots ens transformem en la relació amb l'altre. Davant de l'èxit o el fracàs de qui camina al nostre costat no restem indiferents. El lleure possibilita un espai de relació privilegiat on tots podem créixer i transformar-nos en millors persones al servei dels altres!

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 228
L'educació en el lleure és pionera en la innovació pedagògica....
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC