EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
27 de Gener de 2020
18/06/2014 12:16h
El sentit moral de l’acció educativa
Jesús Vilar
Jesús Vilar
Mestre i doctor en Pedagogia. Professor de la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés (URL).
L’acció educativa, més enllà de la qualitat de les tècniques i les metodologies, és sobretot una qüestió moral. L’educació és el compromís pel desenvolupament de l’altre amb la voluntat que esdevingui una persona autònoma, íntegra, integrada i feliç. No es tracta només que els agents educatius tinguin uns valors clars que inspirin un projecte, sinó de manifestar diàriament les actituds que permeten assolir aquest compromís. Educar és, doncs, una opció ètica, una manera de concretar la voluntat de servei a la societat mitjançant la promoció de l’altre.

L’educació no és una tasca fàcil: la persona que tenim al davant té criteri propi i no sempre es deixarà portar. El professional ha de saber gestionar aquesta tensió entre el voler influir i deixar espais per a l’experimentació i, fins i tot, per a l’error. Educar no és aconseguir que l’altre faci la nostra voluntat mitjançant un exercici de domini o de seducció. Tampoc no és renunciar si l’altre no segueix el camí que li estem traçant. És entrar en un joc de complicitats però també de tensions i desavinences que portaran grans satisfaccions, però també alguns moments de decepció.

Educar és endinsar-se en un terreny de situacions difícils on ens sentirem personalment interpel•lats i es posaran en evidència les nostres potencialitats, però també les nostres limitacions, pors i incerteses. La relació educativa requereix grans dosis d’autocontrol que evitin prendre decisions precipitades i injustes, sobretot en els moments de conflicte que inevitablement apareixeran en aquest procés de construcció de la pròpia personalitat; per aquesta raó ha de descansar en la reflexió per actuar amb justícia i evitar no confondre responsabilitat amb poder.

Educar és un gest de generositat. És donar, anar al costar, atendre necessitats, acollir, consolar, felicitar, animar, estar disponible, orientar decisions, limitar excessos, fer descobrir potencialitats i bones qualitats malgrat les dificultats. És minimitzar l’efecte de situacions indesitjades; és aturar-se a escoltar i a mirar amb respecte, malgrat la discrepància. És un procés de capacitació que, malgrat pugui ser dolorós en alguns moments, prepara per a la partida de l’altre.
COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 229
Filosofem una mica sobre les pressions socials en què es poden trobar sotmesos i sotmese...
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC