EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL

10 de Juliol de 2020
23/05/2013 11:11h
Entorn 2.0: un canvi actitudinal
Oscar Martínez Rivera
Oscar Martínez Rivera
Educador Social i Psicopedagog. Professor de la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés-URL

Quan sentim a parlar del terme “2.0” inicialment el podríem relacionar amb plataformes, xarxes socials, aplicacions i altres eines en les que en gran part es sustenta el terme. Però cal anar molt més enllà perquè el canvi conceptual és més important que tot això. De fet, podríem situar el “2.0” en un canvi actitudinal. Destaco alguns conceptes importants.

Primer terme clau: participació activa.

Per començar, parlem d’un entorn on les persones poden ser protagonistes, les creadores de les idees. A més, hi afegim la facilitat per publicar mitjançant un bloc, un espai en una xarxa social, etc. Té valor escriure-hi, però sobretot fer-ho públicament i generar discussió o altres idees a partir del que hem dit.

Per exemple, seria enriquidor poder fer un bloc mentre feu la formació de monitors i anar compartint les vostres reflexions, allò més interessant, etc. Segur que hi haurà gent que opinarà per escrit al respecte.

Segon terme clau: cooperació/col·laboració.

Com que aquesta participació la fem en públic té rellevància fer-ho per generar certa participació i, fins i tot, amb la intenció de que aquesta arribi a generar millores en el text. Així doncs, descobrim que la persona que ens llegeix també pot fer la lectura amb aquesta actitud de col·laboració.

Per exemple, per a la preparació d’una excursió amb l’esplai o cau, podeu utilitzar una eina wiki per planificar-la. Si escriviu tot el que cal tenir en compte per aquella sortida (com arribar-hi, què hi ha en aquella zona per visitar...) en un GoogleDocs no us caldrà anar reenviant-vos un document. Un cop fet, altres esplais o caus podran veure les vostres anotacions i fer millores o actualitzacions de les que tothom podrà gaudir. Al final, tots plegats haurem creat un document de més qualitat que si només l’haguéssim fet uns quants.

Tercer concepte clau: compartir.

Com hem vist, el fet de compartir informació ens serveix perquè hi hagi alguna altra persona que la pugui utilitzar sense haver-la de generar de nou. A l’exemple de l’organització de l’excursió, si algú ens deixa veure tot el que ha escrit sobre aquell lloc ens facilita la feina i podem invertir el temps en millorar les seves anotacions i actualitzar-les. Tothom surt guanyant si ho fem des d’aquesta perspectiva.

Això també ho podem fer servir, per exemple, per publicar i compartir les millors activitats que haguem fet, les més divertides, etc.

Com heu pogut veure, l’entorn 2.0 té moltes possibilitats a l’abast de tothom i només cal posar-s’hi i experimentar-les una mica per comprovar que en podem treure un bon profit de manera molt senzilla.

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 233
Coneixem una de les activitats estrella de l’educació en el lleure, els campaments...
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC