EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
18 de Setembre de 2019
20/03/2015 11:57h
Un espai per educar la resiliència
Miquel Angel Essomba
Miquel Àngel Essomba
Doctor en Pedagogia i professor de la UAB

L'educació en el lleure de base comunitària, per un infant o jove, acostuma a ser el primer espai vital d'autèntica llibertat. En un grup d'iguals, i amb el suport d'uns educadors, experimenta la fantàstica sensació de construir el seu propi projecte col•lectiu per passar-s'ho bé tot aprenent.


Les conseqüències d'aquest espai amb sentit educatiu propi, més enllà de la família i de l'escola, són diverses. Infants i joves poden tastar o bé el gust d’assolir els objectius que ells mateixos es plantegen, o bé el sentiment descoratjador del fracàs per no sortir-se'n. Aprendre a ser lliure no és fàcil. El fracàs no agrada. Vivim en una societat que defuig amb desesperació de les emocions que provoquen dolor, i així és com ens arriben els nois i noies a l'agrupament o a l'esplai. Cal educar, doncs, en el valor positiu de fer front a les adversitats amb enteresa, i superar amb afany les dificultats que se'ns presenten. D'això en diem resiliència.


Les situacions adverses d'un projecte de grup obren vies perquè l’aprenentatge de la resiliència hi tingui cabuda: enfrontar-nos a tensions a l'hora d'acabar el projecte d'una obra de teatre, superar les dificultats de relació en un grup d’adolescents, abordar un problema de l'entorn comunitari (racisme, medi ambient, pobresa) amb una acció social contundent.


La natura, tan present en el lleure, també proporciona oportunitats privilegiades per educar la resiliència. El repte de pujar una muntanya, la superació de la por a la foscor en un joc de nit, l'adaptació als hàbits d'alimentació i d'higiene en una acampada, són bons exemples.


Hi ha infants i joves amb una tendència natural al comportament resilient, i d'altres no tant. L'objectiu és crear oportunitats de presa de consciència per uns, i d’espais d'experimentació i aprenentatge per als altres. Sens dubte, l'educació en el lleure de base comunitària proporciona aquestes ocasions per a tots.

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 227
El Centre d'Interès se centra en la gestió d’equips de monitors al...
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC