EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
11 de Abril de 2021
17/03/2021 12:59h
50 anys de llibres (I)
El primer de cinc reculls de llibres (del 1971 al 2021) amb motiu del 50è aniversari de la Revista Estris.
Maria Elias
Maria Elias
Pedagoga i docent tutora de lleure i animació sociocultural de la Fundació Pere Tarrés

Aquest 2021, celebrem el 50è aniversari de la Revista Estris. Per aquest motiu, la pedagoga i formadora de cursos de lleure i gestió cultural a la Fundació Pere Tarrés, Maria Elias, ha escollit 50 lectures imprescindibles que us anirem presentant en reculls de deu en deu i que esperem que us siguin útils per dur a terme la vostra tasca educativa. Esperem que us agradi el primer! 

 

1865: Alícia en terra de meravelles (Lewis Carrol)

 

Una obra clau de la literatura universal que transcendeix l’etiqueta d’infantil o juvenil. Un llibre que trenca la barrera dels somnis i la realitat i fa que calgui encarar la lectura amb la ment oberta i sense prèvies.

 

1872: La volta al món en 80 dies (Jules Verne)

 

Una novel·la d’aventures i viatges que ens transporta a una altra època. Amb uns personatges molt ben definits que, amb un ritme molt dinàmic, ens ficaran dins la història.

 

1883: L’illa del tresor (Robert L. Stevenson)

 

Una altra novel·la d’aventures d’un altre prolífic autor, que en aquest cas es trasllada a l’univers dels pirates, mapes i tresors amagats. Un recurs per a extreure idees per a un bon centre d’interès.

 

1908: Anna de les teules verdes (Lucy Maud Montgomery) 

 

Aquest llibre és un cant a l’amistat, la família i a l’amor a tot allò que ens envolta. També a la capacitat de superació i al sentiment de pertinença i l’arrelament a través de la imaginació d’una nena extraordinàriament viva i intel·ligent.

 

 1943: El petit príncep (Antoine de Saint-Exupéry) 

 

Un llibre transcendental de la literatura universal que recupera la mirada pura de l’infant per a fer un crítica del món adult. Ens planteja preguntes aparentment senzilles que ens faran adonar que l’essencial és invisible als ulls.

 

1945: Pippi Langstrumpf (Astrid Lindgren) 

 

Un llibre ple d’aventures, irreverència i bon humor amb un personatge femení potent, desacomplexat, que ens servirà de referent a totes les generacions.

 

1945: La revolta dels animals (George Orwell) 

 

També traduïda com a 'Rebel·lió a la granja', aquesta faula camuflada com a conte infantil amaga una crítica ferotge al règim de Stalin. Després de més de 75 anys continua sent una bona eina educativa per a treballar, especialment amb adolescents, temes polítics i desenvolupar un bon esperit crític envers sistemes autoritaris i tirans.

 

1951: El guardià en el camp de sègol (J.D. Salinger)

 

Una de les novel·les juvenils més aclamades de la història. El seu llenguatge, la seva cruesa i la peculiar forma de ser del seu protagonista, un adolescent de 16 anys, ens faran reflexionar sobre com n’és de difícil fer-se gran.

 

1951: Les cròniques de Nàrnia (C.S. Lewis)

 

Una altra novel·la juvenil de gènere fantàstic. En aquest cas, ens explica la història de quatre infants que creuen un portal que els endinsa en un món màgic de reines blanques, lleons que parlen i tot d’éssers i escenaris plens de fantasia.

 

1954: El senyor de les mosques (William Golding) 

 

Aquest és un d’aquells llibres que pot produir un bon impacte en el lector o lectora. Un grup de nens de diferents edats van a parar a una illa deserta enmig del mar després que l’avió que els transportava patís un accident. A partir d’aquí, la lluita per la supervivència, la presència d’una bèstia imaginària que els espanta i la lluita entre els diferents rols per a convertir-se en líders del grup aniran atrapant-nos. Una novel·la pels qui us agradin les dinàmiques de grup i la psicologia.

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 237
En aquest número, diferents experts i expertes ens parlen sobre els aprenentatges p...
Especial Preparem un curs excepcional
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC