EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
18 de Setembre de 2019
La qualitat educativa a casa, als nostres centres d'esplai
Vero Palasí
Vero Palasí
Educadora social i coordinadora pedagògica de Programes Socioeducatius de la Fundació Pere Tarrés.

Us convido començar la casa per la teulada, l’educació transformadora. En els nostres centres d’esplai, des de l’educació en el lleure, treballem per un canvi en la societat, impulsant un model de ciutadania centrat en valors com el respecte, el compromís, la justícia social, la pau, l’amor o la llibertat, per tant, la teulada de la nostra casa és l’educació transformadora. La nostra casa té uns fonaments, l’ideari, que té la funció d’establir el model de persona, de societat i l’opció de transcendència de l’entitat. Des de la reflexió antropològica optarem per un model de persona, des de la reflexió sociològica optarem per un model de societat i des de la reflexió filosòfica optarem per un model de transcendència. L’ideari té, doncs, la funció de dotar de coherència la intervenció socioeducativa global dels centres.

 

Dels fonaments de la casa surten unes columnes, i això és el que anomenem projecte educatiu de centre (PEC). El PEC és la concreció de l’ideari, és l’eina programàtica que ens permet sistematitzar la intervenció educativa que desenvolupem des de l’entitat i que ens ajudarà a assolir el nostre model de persona, de societat i de transcendent.

 

Ser responsable

 

En el PEC trobarem l’emmarcament educatiu del nostre centre. Qui som? (emmarcament) i On som? (anàlisis del context): aquí cal reflexionar sobre la importància que té en tota intervenció educativa l’anàlisi de la realitat. Una importància que en primer lloc és imprescindible per a poder treballar amb i en el nostre entorn, l’hem de conèixer, així com ens cal explorar, analitzar i visualitzar quina és la nostra funció en ell. La nostra proposta educativa ha de respondre a unes necessitats i està lligada a un context que cal conèixer. L’entorn, ens condiciona primerament per la situació sòcio-geogràfica, per la societat on vivim, i pel medi on ens desenvolupem: barri, ciutat.

 

 

Tots aquests factors configuren el que anomenem els condicionants generals. I també és necessari conèixer tot allò que fa referència als infants i joves dels nostres centres, en aquest cas parlem dels condicionants concrets. Per últim, tenim les condicions de treball, és a dir els  recursos humans, materials i econòmics dels quals disposem per desenvolupar la nostra proposta educativa i social.

 

 

Fer un bon anàlisi de la realitat ens permetrà respondre a les necessitats que ens envolten, ens ajudarà també a conèixer als infants i com és el seu entorn, així com a aprofitar els recursos existents en el nostre territori, per contribuir a la millora social de la comunitat i oferir als infants i joves una proposta educativa transformadora i generadora de ciutadanies actives i compromeses. El PEC també recull el Què volem aconseguir? (aspectes educatius, objectius), el Com ho farem? (aspectes educatius, metodologia), i el Quan i on ho farem? (aspectes organitzatius).

 

Especial Ser responsable

 

El responsable del centre d’esplai, mitjançant l’exercici de les funcions directives, garantirà el funcionament i manteniment de la casa. Mitjançant l’exercici de la funció pedagògica, vetllarà per una gestió eficient de l’acció educativa i la qualitat de l’equip educatiu, així com la implicació d’aquest amb el projecte global del centre. Entre les seves responsabilitat està el garantir que tothom coneix l’ideari, el PEC, i el reconeix com a eina de treball necessària i orientadora de la tasca educativa. En relació a l’entorn, la funció de transformació social i l’entorn, fomentarà l’existència de processos de participació dins de l’entitat, amb les famílies i amb altres agents socials vinculats a l’entitat, per tal de promocionar l’ideari de l’entitat en el context social en què ens trobem. En tercer lloc, la funció administrativa/burocràtica de l’entitat possibilitarà una gestió acurada de les obligacions legals i administratives a les quals estem sotmesos, garantint la gestió i el control econòmic. Mantindrà un contacte estret amb l’Administració Pública i un coneixement extens de les obligacions i possibilitats econòmiques que ens pot brindar la mateixa. Finalment, hi ha la funció de gestió dels recursos humans/ materials, necessària per a possibilitar que els membres de l’equip es sentin implicats en el desenvolupament del programa del centre fomentant la creació d’espais de participació que permetin la presa de decisions i la incidència en la trajectòria de l’entitat. El responsable també ha de vetllar pel repartiment de tasques i responsabilitats, així com per oferir als membres de l’equip educatiu un pla de formació continuada que doni resposta a les seves necessitats.

 

Destacar finalment, en relació als recursos materials, la importància de garantir l’adequació de les infraestructures, el material i el mobiliari a les necessitats del centre i al compliment de la normativa dels espais on treballem i on desenvolupem les accions educatives. 

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 227
El Centre d'Interès se centra en la gestió d’equips de monitors al...
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC