EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
12 de Novembre de 2019
09/09/2019 12:17h
L'esplai de 3 a 6 anys
Esther Gargallo
Esther Gargallo
Mestra d'Educació Primària

És evident que no només aprenem a les escoles, sinó que aprenem del dia a dia, de les persones que ens envolten, dels problemes que ens anem trobant i de com els anem superant.

I per això cal, des de ben petits, trobar els espais que ens ajudin a créixer, que ens presentin reptes, que ens emocionin i que catapultin les nostres potencialitats.

Doncs precisament per això, l’esplai és un lloc d’aprenentatge continu, on l’objectiu principal és desenvolupar hàbits i habilitats socials integrant tots els àmbits de la persona. És un lloc on ens desenvolupem física, mental, espiritual, moral i socialment de manera lliure, integral i harmònica.

I... per què no començar ja de ben petits?

 

Per què un esplai de 3 a 6 anys?

 

L’esplai és un lloc, un espai, un grup, un conjunt de normes pensades exclusivament per als infants. Aquestes dinàmiques marquen un tarannà, una manera de fer i pensar que, quan abans s’hi enganxin, millor.

És important que des de petits aprenguin a relacionar-se amb els altres de manera positiva, vagin desenvolupant la seva autonomia i, a poc a poc, vagin configurant la seva persona com a ésser individualitzat.

Quan abans entrin en la “dinàmica de l’esplai”, abans agafaran confiança a aquell espai, a les persones que el formen i se sentiran més segurs. Això és molt important, perquè només quan se sentin segurs i amb confiança començaran a experimentar, a assimilar els hàbits, les normes i la rutina i a integrar-ho en la seva persona.

Entre els 2 i els 6 anys, el joc té un paper molt important en l’assimilació i la definició del jo. El joc passa de ser un element motor a introduir elements de simbolització (joc simbòlic). Jugar a “com si...”, per  exemple: Dic a les nines que facin fila; sóc la mestra, etc. Al principi són estones de joc més curtes i, a poc a poc, van sent estones més llargues, més elaborades i planificades.

A l’esplai, els infants de 3-6 anys, pel fet d’estar en un context pensat i creat per a ells i envoltats d’altres infants com ells, poden més fàcilment passar de les activitats i jocs centrats en ells mateixos a una socialització creixent.

 

Característiques dels infants de 3 a 6 anys

 

Els primers anys de vida d’un infant són molt importants per al seu desenvolupament perquè és quan s’estableix l’estructura de la seva personalitat i les bases per futurs coneixements.

Són uns anys on l’aprenentatge és constant i evolucionen a passes de gegant. Només cal veure el pas entre el moment previ a la parla i l’adquisició del llenguatge; entre no caminar i ser autònom en el moviment; entre no controlar els esfínters i adquirir-ne el control.

Com en totes les edats, és important tenir en compte i respectar els diferents ritmes de desenvolupament dels infants. N’hi ha que agafen confiança abans i n’hi ha a qui els costa més.

Doncs és per això que l’esplai (sobretot el grup de 3-6 anys) ha de contemplar totes les persones. El fet que sigui un espai més lliure ajuda a que puguin trobar més fàcilment el seu rol dins el grup. És important que tots s’hi trobin còmodes, que reconeguin l’esplai com a seu i estableixin un vincle afectiu i emocional amb la seva monitora o educadora.

 

Alguns consells!

  • ESPAIS

És molt important que el grup dels més petits tingui un espai exclusiu per a ells. Aquest espai ha d’estar decorat amb manualitats o dibuixos que hagin fet ells, així com també amb fotografies seves. Això els farà sentir una mica més “com a casa”. Els colors de les parets millor si són suaus, això ajudarà a crear una atmosfera més tranquil·la.

 

  • MATERIALS

Tot el que puguin necessitar ha d’estar al seu abast i ha de ser especial per aquestes edats (material fungible, jocs, joguines, llibres...). Tot ha de ser molt visual i ha d’estar ben ordenat i etiquetat. És recomanable que el material dels monitors o educadors estigui separat del seu i ben guardat (amb clau, si pot ser).

 

  • ACTIVITATS

Les activitats que més funcionen amb aquests grups són els racons de joc simbòlic (cuina, disfresses, nines, cotxes, construcció...). És molt interessant observar com juguen, amb qui, quin rol prenen... També funcionen molt bé les manualitats molt senzilles (sempre ensenyant-los abans una mostra del que serà), els tallers de cuina, jocs moguts (tipus psicomotricitat o joc lliure a l’exterior).

 

  • RÀTIO

Pel bon desenvolupament de les activitats, i tenint en compte que es tracta d’un grup que no és 100% autònom, hem de poder comptar sempre amb una persona de suport que ens ajudi si cal acompanyar algun infant al lavabo, si cal canviar els bolquers a algú, mediar algun conflicte o explicar un conte!

 

  • SORTIDES/EXCURSIONS

Abans de contractar cap sortida, com es tracta d’un grup de 3-6 anys, és important preguntar si la ràtio d’infants-monitors és diferent. Moltes empreses demanen una ràtio d’ 1 monitor – 4 infants per aquests grups.

 

Si volem fer una sortida més llarga hem de tenir en compte que:

  • No haurien de caminar més d’una o dues hores, depenent de l’edat.
  • El desnivell màxim no pot superar els 100-200 metres.
  • No poden estar a més de 300-500 metres d’alçada respecte el lloc on viuen.
  • La motxilla ha de pesar, com a màxim, entre 1 i 2 quilos.

 

  • RELACIÓ AMB LES FAMÍLIES

És important cuidar el moment d’arribada de l’infant a l’esplai: fer una bona acollida on les famílies hi puguin ser presents una estona, que els puguin acompanyar fins la seva sala i acomiadar-se, així com també una bona cloenda del dia, parlar amb les famílies sobre com ha anat, comentar-ho amb els infants... Fer de l’esplai un espai compartit.

 

  • REUNIÓ INFORMATIVA

Abans d’iniciar el curs és molt recomanable fer una reunió informativa amb les famílies on s’expliqui quina serà la dinàmica de l’esplai, els horaris, l’esplai d’acollida, així com també per entregar les autoritzacions i fitxes de salut firmades i, si és el cas, comentar-les personalment. És important que sapiguem si tenen enuresi, si saben o no nedar, si mengen de tot, si saben utilitzar els coberts ells sols... Depenent del cas, es pot proposar que portin el peluix que utilitzin a casa, això els farà de nexe entre els dos espais (sobretot si es fan colònies) i una muda de recanvi per tenir-la a l’esplai per si es necessita.

 

Requisits que ha de tenir el monitor

Per acabar, cal tenir en compte que el monitor del grup dels més petits de l’esplai ha de:

  • Estimular-los. Deixar que intentin fer les coses per ells mateixos (posar - treure jaquetes, etc.).
  • Ser pacient. Amb els més petits, tot és més lent.
  • Tenir un planificació amb activitats adequades per a la seva edat i les seves característiques.
  • Intervenir quan cal. Deixar que s’equivoquin.
  • Mantenir converses adequades amb ells (parlar-los com a infants que són, no com a nadons).
  • Anticipar-se als fets (fer-los anar al lavabo abans de marxar, etc.).
  • Resoldre conflictes. Ajudar-los a dialogar i a trobar alternatives originals.

 

Recursos pràctics

Web Sortir amb nens: www.sortirambnens.com

Web Petit Explorador: www.petitexplorador.com

Web Tot nens: http://totnens.cat

Anem Preparats:  http://jovecat.gencat.cat/ca/temes/vacances_i_estades/organitzacio_i_notificacio_d_activitats/publicacio_anem_preparats/

 

* Article publicat a l'Estris 209 com a Manual.

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 228
L'educació en el lleure és pionera en la innovació pedagògica....
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC