EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
26 de Maig de 2020
31/03/2020 11:26h
Confinalònies
Juanjo Fernández
Juanjo Fernández
Escriptor i conferenciant

Es diu de les colònies que és un temps "extra-ordinari": perquè passa fora del que seria ordinari (la vida de cada dia durant el curs) i perquè s'hi fan coses extraordinàries.
 

Doncs bé, ara que queda clar que el confinament durarà... el que duri, és el moment de prendre consciència -encara més- que no són "vacances": si ho fossin, seria admissible una certa disbauxa, perquè després es torna a la normalitat. Però ara no serà així: sense ànim de ser apocalíptic (bé, una mica sí) tot apunta que la cosa és més greu que no pas ens pensàvem i ens havien dit. Per tant, cal convertir el confinament en unes colònies, cal fer... "confinalònies"! I és que a les colònies es posa en pràctica un dels mitjans educatius essencials: el quotidià, perquè infants i joves de colònies necessiten un marc espai-temps.

 

Així doncs, cal crear una nova quotidianitat: feu esforços per fixar un horari, per fer un menú. Deixeu clars uns mínims no negociables (higiene, vestuari, exercici físic, feines de la llar, feines del col·le, relació familiar). Ja modificareu el que calgui, però feu-vos un horari, creieu-me. Depenent de les edats caldrà i es podrà consensuar-ho més, però tinguin l'edat que tinguin, establiu estones de "Bon Dia" i "Bona Nit" per planificar i revisar conjuntament, i per prendre el pols (les "antenes" dels monitors i monitores, de pares i mares) a l'estat d'ànim dels integrants de la "confinalònia"!

 


“No podem pretendre que tot sigui igual que si anessin a l'escola, perquè no és així”


 

Aquestes confinalònies poden ser una gran oportunitat per a la vida familiar. Aprofiteu per establir activitats conjuntes programades. Jo us recomanaria (molt) que jugueu. Descobriu jocs de taula que us puguin agradar a tots i jugueu-hi. Aprofiteu per jugar cada dia. Recupereu jocs d'infantesa que tingueu guardats (sovint jocs de construcció, Scalextric...). Sí, també videojocs que pugueu jugar en família. Jugueu a ninos i a nines. Dibuixeu alhora grans i petits. Si esteu subscrits a Netflix, HBO, Amazon o qualsevol servei de vídeo online, dediqueu temps a fer un cicle temàtic (una pel·li cada dia sobre aquest tema o aquest altre). Compte amb les maratons: que siguin excepcionals, no cada dia! Recupereu les recomanacions de Toni de la Torre a l'Ara Criatures sobre sèries interessants per a diferents franges d'edat. Cuineu junts (receptes familiars i d'altres que trobeu a internet). Llegiu-los i expliqueu-los contes (trobareu moltes i bones recomanacions a les xarxes, però aprofiteu també per treure la pols a llibres que teníeu oblidats... i a la vostra memòria!). Canteu amb ells! Potser sabeu tocar algun instrument (o en saben ells) i el teníeu oblidat: és un bon moment per reprendre-ho, assajar cançons i passar bones estones cantant i tocant junts (si sou molt llençats, potser us podeu gravar i passar el "concert" als familiars i/o penjar-lo a les xarxes). Des de la Fundació Pere Tarrés s'estan proposant un munt d'activitats, manualitats, dinàmiques, cançons, iniciatives... Mireu-vos-ho! Podeu fer un diari-àlbum familiar d'aquest temps de tancament, amb dibuixos, fotos, reflexions... Ep, i deixeu temps per al joc lliure... i per a l'avorriment!

 

Sistematitzeu les tasques de la llar (és un altre dels elements del quotidià!). És molt important mantenir-ho tot endreçat i net: amb tothom a casa, si no ho feu així, ràpidament es pot caure en Síndrome de Diògenes!

 

I els "deures del col·le"? No sé si totes les escoles han donat feina. En aquest sentit, val a dir que les instruccions al professorat no han estat gaire clares. Sembla, sí, que no es pot avançar temari, però llavors, què han de fer? Alguns centres han previst connexions i comunicació molt sovintejada amb l'alumnat, d'altres no. Jo, que no soc gens partidari dels deures d'estiu, com que ja he dit que això no eren vacances, sí que soc molt partidari d'incloure en l'horari que dèiem abans un temps de formació: si hi ha feina de l’escola, doncs es fa. Si no, trobareu aquests dies a les xarxes un munt de propostes i iniciatives de continguts educatius per a totes les edats. 

Dediqueu una estona llarga (els adults) a fer selecció i programació de continguts: documentals, tutorials, booktubers, TedTalks... i distribuïu-los al llarg dels dies. Mireu-ne alguns conjuntament. Ara bé, siguem conscients que "abaixar el ritme" hauria de ser abaixar-lo de debò: no podem pretendre que tot sigui igual que si anessin a l'escola, perquè no és així. El que fareu aquestes setmanes hauria de ser molt semblant a fer "homeschooling" (escola a casa): aprofiteu tasques i activitats quotidianes per aprendre! I no us atabaleu amb la feina del col·le: el que interessa és que no es converteixin en molsa inactiva abduïda per les pantalles. Si estan fent activitats diverses i enriquidores al llarg del dia, tots els dies, estaran aprenent molt. No us enfadeu amb el professorat (i sobretot no expresseu el vostre enuig davant els fills): recordeu que ells també estan confinats i amb les seves pròpies circumstàncies personals.

 


“Aquestes confinalònies poden ser una gran oportunitat per a la vida familiar. Aprofiteu per establir activitats conjuntes programades”


 

És molt important cuidar la vida de parella. Dediqueu-vos temps conjunt i temps individual. Programeu-lo! (sí, també us heu de fer un horari). Pot ser un bon moment per fer una dieta més saludable, per fer ioga, meditació, mindfulness... Recupereu lectures, música, cuina... A colònies monitors i monitores passen tot el dia amb els nens i nenes, però hi ha estones per al descans (la migdiada) i per a la revisió i la planificació (la reunió de la nit). Feu conscients els fills que de vegades els adults de la casa posaran el cartell de "No destorbeu", i cal respectar-lo... com cal respectar també els moments d'intimitat, de "confinament dins el confinament" que de vegades voldran fills i filles.

 

Quan acaben les colònies cantem l'Hora dels Adéus amb aquell punt d'eufòria i enyorament alhora. Quan acabin les "confinalònies", cantarem “l'Hora dels Holes” amb aquella alegria, i ens retrobarem, i ens abraçarem, i ho farem com a família que ha anat de "confinalònies" i n'ha tornat estimant-se més encara!

 

 

 

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 232
Parlem de com encarar l’emergència climàtica des del món del lleure....
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC