EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
04 de Agost de 2020
31/03/2020 11:26h
Una oportunitat informativa
xavi villalvilla
Xavi Villalvilla
Periodista digital

“La pitjor epidèmia que hi ha és l’epidèmia de la por”. Són paraules del Dr. Antoni Trilla, cap del Servei de Medicina Preventiva i Epidemiologia de l’Hospital Clínic i un dels grans referents i portaveus de la comunitat científica durant la crisi del coronavirus a Catalunya.
 

“Malgrat que les anem desmentint, cada dia apareixen moltes informacions falses al voltant del coronavirus”, afegia en una de les moltes entrevistes que Trilla ha concedit durant les darreres setmanes.

 

Es tracta d’un dels principals experts en la matèria, una de les persones que millor ens pot explicar tot al voltant de la situació excepcional que vivim a Catalunya i a tot el món. I ell, clarament, posa de manifest la gran quantitat de fake news i rumors que es generen a diari, i dels quals hauríem de fugir.

 


"Aquesta crisi pot ser una bona oportunitat per aprendre a utilitzar la informació en favor del nostre aprenentatge real"


 

Sens dubte, la denominada ‘infoxicació’ és també un dels fenòmens que més ha calat entre nosaltres de dels inicis del mes de març. Davant d’això, quina actitud hem de prendre? Hi ha una única manera d’informar-nos de manera adient? Fins a quin punt ens hem d’informar, hi ha línies vermelles que no hem de sobrepassar?

 

Probablement, si fins ara hem tingut un criteri coherent, positiu i fins i tot sa d’informar-nos, aquests dies haurem mantingut la mateixa direcció. Si per contra, habitualment permetem que la informació dubtosa, els rumors o les fake news passin per sobre de nosaltres com una onada desmesurada, com un búfal enfuriat a qui no podem aturar, ens tornarà a passar exactament el mateix.

 

Però, potser, aquesta crisi pot ser una bona oportunitat per aprendre a utilitzar la informació en favor del nostre aprenentatge real, de la creació d’una opinió pròpia a partir de dades i notícies veraces.

 

La clau per a aconseguir filtrar la informació de la desinformació no demana una gran metodologia. Essencialment ho resumiria en tres idees clau: fonts oficials, experts i mitjans de referència. 

 

Durant la crisi del Covid19, aquests tres puntals per a informar-nos ens haurien de servir. Les fonts oficials com els governs (com a exemple, la gran quantitat d’informació i materials divulgatius generats per la ciutadania a Canalsalut.gencat.cat), les seves publicacions en els butlletins oficials o les dades no suposen cap dubte. Al darrere hi ha un gran ventall d’interpretacions, i aquí hem de saber a qui escoltar. Els experts com el propi Dr. Trilla o altres referents de la comunitat científica són un punt clau per a mantenir el nostre filtre informatiu en el punt òptim.

 

Si a tot això unim una consulta calmada i diversa de mitjans de comunicació que basen les seves notícies en informacions contrastades i un espectre d’opinió plural, tenim tots els ingredients per a disposar d’una informació el més propera possible a la realitat.

 

En la mateixa línia hem d’atendre el tsunami informatiu que, de manera irremeiable, ens arribarà per les xarxes socials o els grups de Whatsapp. Uns bons hàbits en l’ús d’internet com a eina d’informació ens salvaran de qualsevol amenaça. És un pur sentit de responsabilitat i educació davant el que la xarxa ens ofereix.

 

A les xarxes socials, una bona combinació d’experts, fonts oficials i mitjans ens aportaran la informació necessària. Als grups de Whatsapp, el filtre de la informació contrastada serà infal·lible davant de qualsevol fake new que vulgui apropar-se a nosaltres. Fins i tot ja disposem de mitjans que concentren la seva atenció en desmentir rumors i contrastar informacions, l’anomenat fact-checking d’espais com Newtral.es o Maldita.es.

 

Tot això podem fer per informar-nos i, a la vegada, evitar caure en el contagi de l’epidèmia de la por. La por, precisament, és un dels elements que hi ha darrere de la desinformació. Una por que alguns mitjans, opinadors no experts i fonts no contrastades tracten d’infondre en molts ciutadans per atrapar-los en aquesta onada desinformativa.

 


"Mares i pares, professors i educadors, ciutadania i agents socials som responsables d’apropar tot el que ens envolta als ciutadans del futur, que també són present i han de conèixer què passa aquests dies"


 

També pensant en els més petits, aquests dies cal fer novament una mirada a la tasca divulgativa, informativa i pedagògica que ofereixen espais com l’Info-K, que ha tractat de la millor manera possible la crisi del coronavirus per apropar-la als infants i joves. Perquè cal explicar-la, però també cal fer-ho bé i entenent la mirada perspicaç dels més petits.

 

Mares i pares, professors i educadors, ciutadania i agents socials som responsables d’apropar tot el que ens envolta als ciutadans del futur, que també són present i han de conèixer què passa aquests dies al seu barri, a la seva ciutat, al seu país i al món. Grans i petits hem de mirar la realitat de cara però, també, hem de saber qui ens la pot explicar millor. 

 

Alguns exemples a seguir:

Experts a Twitter: @ToniTrilla, @oriolmitja, @_AlexArenas, 

Fonts oficials: Canalsalut.gencat.cat

Fact-checking: Newtral.es, Maldita.es

Especial del Coronavirus per a infants: https://www.ccma.cat/tv3/super3/infok/infok-26022020/video/6032280/

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 233
Coneixem una de les activitats estrella de l’educació en el lleure, els campaments...
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC