EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL

18 de Febrer de 2020
Com treballar les addiccions al centre d’esplai
Foto Gessamí Deu
Gessamí Deu
Professora de Lleure i del Programa d'Educació Ambiental de la Fundació Pere Tarrés

Ja fa uns quants anys que el consum de drogues en la població adolescent és un problema que preocupa molt a la societat. L’Administració Pública regula el consum a nivell legal i organitza campanyes informatives. En l’àmbit educatiu, els joves estan més informats que mai sobre les conseqüències del consum, ja sigui esporàdic o habitual. Tot i així, en general el consum de drogues no ha disminuït i en alguns casos fins i tot ha augmentat. Per què els joves segueixen consumint substàncies que saben que els perjudiquen? Per què cada cop més ho fan en edats més primerenques?

 

Cal tenir en compte que algunes de les drogues més consumides són legals com l’alcohol i el  tabac, tot i que està prohibit el consum en certs espais i per als menors de 18 anys la seva venda. Altres, com el cànnabis, la cocaïna, l’heroïna, al·lucinògens, etcètera són il·legals, no es poden vendre ni subministrar. Tot i això el consum no constitueix un delicte però està prohibit en llocs, vies i establiments públics.

 

Pel que fa als efectes, la majoria de joves reben informació sobre els problemes derivats del consum. Tot i així, segueixen consumint-les. Molts cops, la ingesta està relacionada amb la baixa percepció de risc. És a dir, tenen clar quin és l’efecte de les drogues però no consideren que això suposi un risc per a ells mateixos, sobretot pel que fa a l’alcohol. No hem d’oblidar que l’alcohol és la droga més consumida i més acceptada socialment i la majoria d’infants i joves conviuen amb el consum normalitzat des que són ben petits.

 

També cal tenir en compte que el consum de drogues té un component social molt important. Les estadístiques ens diuen que la majoria de consumidors ho fan perquè el seu entorn proper ho fan. En relació a això, cal mencionar que també hi ha conductes de component social que poden ser addictives, per exemple, l’ús compulsiu d’internet. 

 

Arribats a aquest punt ens podem plantejar com funciona realment una addicció. És important recalcar que el que crea l’addicció a nivell psicològic no és la substància en si, sinó el benestar que ens provoca. Nombrosos estudis demostren que els joves que realitzen activitats periòdiques com excursions, esports, música, activitats artístiques, etcètera amb familiars o amics són menys propensos a consumir drogues. Per tant, si tenen alguna cosa millor a fer no els fa falta consumir.

 

I aquí és on el lleure pot marcar la diferència en la vida d’un adolescent. El lleure ofereix una alternativa saludable en la que el jove podrà realitzar activitats amb un grup d’iguals i en la que podrà rebre informació d’una manera amena i propera.

 

Quines accions concretes podem fer?

 

Es poden realitzar activitats (debats, jocs de rol, videofòrums, etc.) en les que els joves puguin resoldre tots els dubtes que tinguin sobre el consum i els efectes. Prèviament, podem passar unes petites enquestes anònimes per tenir una idea de quin és el consum real i de quines substàncies. 

 

Com ja hem dit, donar informació pot no ser suficient i caldrà anar més enllà. Una proposta és oferir la possibilitat de continuar col·laborant amb l’esplai. Un exemple pot ser la creació d’un grup de joves de més de 17 anys o un espai de joves al que puguin acudir en horaris més “nocturns”, com divendres i dissabtes de 20 a 24h i ser una alternativa a anar de festa o a estar al carrer.

 

A més, pot ser interessant reforçar el temps que els adolescents passen amb les seves famílies organitzant activitats de manera periòdica en les que tothom estigui convidat a participar-hi. També creant un grup o comissió de famílies perquè puguin col·laborar en el dia a dia de l’esplai.

 

Per últim, és molt important que tot l’equip de monitoratge s’involucri perquè el missatge arribi de manera coherent. Cal transmetre als joves que per a passar-ho bé no cal consumir cap substància i sobretot tenir en compte que cal educar-los en l’exemple. Aquest aspecte és especialment rellevant pel que fa a l’alcohol, ja que és la droga més consumida, la més acceptada socialment i la que genera una menor percepció del risc.

 

Per tant, si com a entitat ens ho proposem, podem fer molt per reduir el consum de drogues en els joves del nostre entorn, fent que millorin les seves relacions socials i el seu benestar físic, mental i emocional i, en definitiva, ajudant-los a tenir una vida més saludable i plena.

 

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 230
Al llarg d’un recull d’articles del Grup de Treball en Noviolè...
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC