EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
10 de Juliol de 2020
04/06/2020 17:40h
Llavors què fem? Anul·lem activitats d'estiu?
Joan Morte i Villoro
Joan Morte
Comunicador audiovisual i vicepresident del MCECC

Deixeu-me començar essent pessimista i -us ho prometo- acabaré amb dosis d'optimisme. "Al final tot anirà bé", ens han volgut fer creure. Com ha de sortir bé amb més de 12.000 morts a casa nostra, amb carrers de pobles i ciutats regentats per militars i policies, amb una desigualtat creixent entre infants, amb ERTOs a la classe treballadora o amb la preocupació de la macroeconomia per davant de les persones? 

 

Aquesta situació forçada i mundial (no ens en podem oblidar, d'aquest tret) ha generat situacions que mai no hauríem pogut imaginar. Hem après que el temps és més valuós del que crèiem. Hem trobat a faltar el contacte, les abraçades, les mirades, els somriures, els plors... Hem après que no ens volem relacionar únicament a través de les pantalles i, encara menys, haver de fer lleure en aquestes condicions. Hem trobar a faltar l'esplai i el cau. 

 

"Hem trobat a faltar el contacte, les abraçades, les mirades, els somriures, els plors..."

 

Llavors, què fem? Anul·lem activitats d'estiu? La gran pregunta en el si dels equips de monitors i monitores des de fa setmanes, en conèixer els protocols del lleure previstos per aquestes activitats.  

 

Portem molts dies en contacte constant entre les diferents administracions, les federacions de lleure i els centres d'esplai i agrupaments -contacte divers i desigual, amb curiositats que donarien per un altre article sobre el funcionament del que és públic, però no se'n sap. "La voluntat és poder fer estiu", ens repeteixen. No ens ho posen fàcil i desnaturalitzen la nostra raó de ser. Però hem de pensar en l'infant i el jove. Quina és l'alternativa? Quedar-se a casa o gaudir d'un lleure alternatiu que no és en el que nosaltres creiem. 

 

"L'educació en el lleure té moltes oportunitats damunt la taula" 

 

Estic a punt de posar-me optimista, però és cert que la distància física, la reorganització del quotidià, l'adquisició de material sanitari o el replantejament de les activitats no hi ajuden. No existirà cap normalitat fins que no aparegui una vacuna -i, llavors, ja veurem el què-, però mentrestant no ens queda altre remei que adaptar-nos-hi. L'educació en el lleure té moltes oportunitats damunt la taula. Comencem amb l'optimisme: 

 

- Demostrem que sabem ser pioners com a educands en el nostre país, adaptant-nos a les realitats que se'ns presenten al davant. Apliquem aquesta creativitat que tants bons moments ens ha donat quan l'hem necessitada.  

 

- Serem uns dels primers agents socials que entrarà en contacte amb els infants i joves després de tants mesos en confinament. Aprofitem-ho per explicar-los què ha passat durant tot aquest temps. Tenim l'obligació de generar espais en els que ells puguin expressar com s'han sentit. 

 

- Siguem capaços de liderar espais de gestió emocional, tan necessària i relegada alhora. 

 

- Dissenyem alternatives si els nostres plans “A” no són factibles. El lleure és adaptable a situacions, espais i condicions de tota mena, però és important que els infants i joves en puguin gaudir d'una o altra manera. 

 

- Posem en valor el voluntariat i la importància de la tasca educativa que duem a terme. Sí, la responsabilitat és alta, però no més que en condicions normalitzades. Seguirem confiant en els nostres monitors i monitores, en les seves activitats, tindrem assegurances que ens cobriran, autoritzacions familiars que garantiran el bon estat de salut dels infants i joves...  

 

"Serem uns dels primers agents socials que entrarà en contacte amb els infants i joves després de tants mesos en confinament"

 

En definitiva, siguem crítics amb el moment actual i amb la gestió de tot plegat, però no arrisquem perdre oportunitats de lleure que tard o d'hora s'hauran d'adaptar, com la resta de la societat. Tenim la capacitat per fer-ho i tot el potencial. Lluitarem per acabar de tenir tots els recursos i demostrar a la societat que som necessaris, útils, valents, responsables, adaptables, optimistes... L'educació en el lleure és un pilar fonamental i, de manera optimista, us vull animar a seguir transformant també aquest estiu perquè al final, tot anirà bé.  

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 233
Coneixem una de les activitats estrella de l’educació en el lleure, els campaments...
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC