EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
21 de Agost de 2019
02/10/2018 12:30h
La figura del responsable: quines competències ha de tenir?
Raquel Dolado
Raquel Dolado i Murillo
Psicòloga especialista en psicologia clínica

Assumir la responsabilitat d’un centre implica donar un pas endavant que va més enllà de la tasca de monitor o monitora i esdevé un canvi important respecte la visió del centre de lleure.

El monitor o monitora que assumeix el paper de responsable cal que pensi en l’entitat de forma global, amb una mirada que abraci el centre en el seu conjunt i més enllà de la visió concreta dels grups d’infants i les activitats.

També comporta posar en marxa unes competències determinades per tal d’esdevenir un bon responsable de centre.

 

I… què entenem per ser un responsable competent?

En termes generals, el responsable competent és aquella persona que és capaç de posar en marxa els seus coneixements, les seves habilitats i les seves actituds per afrontar i donar resposta a les diverses situacions i en contextos canviants que es puguin donar en el centre de lleure.

Assumir la responsabilitat d’un centre de lleure requereix posar en funcionament el “saber” (coneixement) juntament amb el “saber com fer” (habilitat) i el “saber ser” (actitud) al servei de les necessitats del centre de lleure i les persones que en formen part.

 

responsable

 

Quines són les competències de la figura del responsable?

El llistat de competències que tot responsable de centre hauria de tenir pot ser molt llarg… podríem dir que com més millor. Tot i això, destacarem aquelles que es poden considerar més rellevants.

 

CAPACITAT DE LIDERATGE

El líder és la persona amb capacitat per influir a un grup de persones, dirigint-los cap a un objectiu i orientant-los cap a una tasca, i existeixen diverses formes de liderar.

Centrant-nos en la figura del responsable de centre, un bon lideratge és aquell en el qual la persona responsable coneix les seves capacitats i les adequa a cada situació.

El seu lideratge convé que estigui basat en els valors, en la vinculació amb l’ideari i el projecte educatiu del centre, que treballi des de la convicció i la confiança en aquest projecte.

Un lideratge que orienti i marqui el camí de l’equip de monitors i monitores permetent que desenvolupin el seu potencial, des de la integritat entesa com l’harmonia entre allò que sent, allò que pensa i allò que fa, l’exemple i el compromís.

 

COMPETÈNCIES EMOCIONALS

Les competències emocionals són aquelles capacitats relacionades amb la intel·ligència emocional com ara el conèixer les pròpies emocions i les emocions dels altres, la capacitat de regular les pròpies emocions o la capacitat d’automotivar-se.

Un/a responsable de centre que és conscient de les pròpies emocions i sap gestionar-les, entre d’altres coses, transmet calma i confiança a l’equip, la qual cosa a més li permet afrontar les situacions, conflictes, dificultats, etc. de forma més sana i efectiva.

Del conjunt d’emocions o estats emocionals, l’entusiasme i l’optimisme destaquen com aquells que fan del responsable de centre un líder amb capacitat per motivar i estimular als membres de l’equip.

 

COMPETÈNCIES SOCIALS

L’acompanyament de l’equip de monitors i monitores i el vetllar per la relació entre ells és una funció del responsable de centre que implica haver de desenvolupar el que es coneix com les competències socials que, de forma resumida, les entendríem com aquelles que faciliten les relacions entre les persones.

Un responsable de centre empàtic, que escolti activament, que es comuniqui efectivament, que es mostri respectuós però al mateix temps assertiu, que aculli amb interès les aportacions del grup, que reconegui el mèrit realitzat per l’equip, que fomenti el diàleg… facilita un clima de treball de confiança i recolzament, obert i distès.

 

COMPETÈNCIES COMUNICATIVES

En el paper del responsable de centre la comunicació té un paper destacat ja que, com a responsable, sovint ha de participar en reunions (ja sigui amb l’equip de monitors, les famílies, membres d’institucions...), presentar projectes... Situacions que requereixen certes habilitats comunicatives.

Com a bon comunicador convé que sigui proper i que transmeti el missatge de forma clara i concisa, capaç d’entendre a l’interlocutor (ja sigui un pare, una mare, un monitor, etc.), que centri el missatge en coses positives i amb capacitat d’escoltar i fer preguntes.

 

CAPACITAT D’ORGANITZACIÓ I DE GESTIÓ

La capacitat d’organització i de gestió són també competències destacades quan una persona assumeix la responsabilitat del centre.

El/la responsable de centre convé que sigui capaç de desenvolupar les seves funcions de forma planificada, estructurada, ordenada, que permeti l’optimització tant dels recursos materials com dels recursos humans. I, al mateix temps, vetlli per un funcionament adequat.

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 226
El Centre d’Interès desglossa la idea que el voluntariat i l’associacionisme...
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC