EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
14 de Desembre de 2019
02/10/2018 12:34h
Un nou PRA. Parar, Reflexionar, Activar!
Núria Martínez
Núria Martínez
Vicepresidenta del MCECC - Fundació Pere Tarrés

Fitxes d’activitats, dossiers de colònies, planificacions, ordres del dia i actes de reunions... A l'esplai tenim incorporat un funcionament que qualsevol persona aliena a l'educació en el lleure atribuiria a l'àmbit laboral. Aquesta constatació no pretén ser una crítica sinó una manera de posar en valor que la tasca educativa que realitzem és seriosa i de qualitat. Ara bé, el que ens hauríem de qüestionar abans de posar l’adjectiu “qualitat” és si darrera aquest funcionament es manté aquella flama del monitor/a amb ganes de canviar el món! És a dir, tota aquesta paperassa esdevé el què? O, el com?

 

Ser rigorós, metòdic o organitzat dona qualitat a la tasca, però sempre i quan aquesta sistematització sigui un suport a la feina pedagògica que duem a terme. Si aquesta tecnificació ens fa esdevenir éssers autòmats i els documents que elaborem no sustenten un valor afegit ni són fruit d’una reflexió pedagògica és quan hem de Parar i Reflexionar abans de seguir Actuant. 

 

 

Ets o Som

 

Els educadors/es en el lleure tenim clar que la Preparació, Realització i Avaluació (PRA) és la base de la nostra acció. Ara bé, som conscients del sentit de la primera fase? Tenim un problema quan just a l'inici del procés sentim frases com “Buf...quina mandra fer objectius!”. En serio? Com pot ser que monitors/es que volem contribuir a deixar el món una mica millor no ens motivi fer objectius? És possible que la sistematització dels procediments ens hagi fet oblidar el què significa, però no ens podem permetre el luxe de menystenir aquesta part si volem educar amb sentit.

 

Hem de dedicar temps a PARAR i generar espais pel diàleg. REFLEXIONAR sobre la societat, el nostre esplai, el seu entorn, el perfil d’infants i joves que tenim, les seves famílies, l’equip de monitors/es, el tarannà i els valors que es respiren en l’ambient. Pensar en quin punt estem i plantejar-nos en quin voldríem estar. És moment de fer volar coloms, ser utòpics, per acabar concretant uns objectius i accions que recullin quin és el nostre horitzó educatiu. Només així podrem dotar la nostra tasca de sentit i, en definitiva, tornar a l’ACCIÓ sabent que tot allò que fem dissabte rere dissabte dona resposta a una voluntat educativa. Una educació plasmada en una sèrie de, ara sí, fitxes d’activitat, planificacions, actes, etc que ens ajudaran a portar a terme tot el que un dia vam somniar amb l’equip!

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 228
L'educació en el lleure és pionera en la innovació pedagògica....
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC