EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
09 de Desembre de 2019
01/07/2019 12:05h
La comunicació amb les famílies a l'esplai
Gemma Bonet
Gemma Bonet
Periodista a Catalunya ràdio

5 elements per millorar la comunicació amb les famílies al centre:
 

1. Comunicació bidireccional: recollir les propostes dels pares i mares afavoreix la complicitat entre monitors/es i famílies. 
 

2. Informar amb temps: les sortides i les activitats extraordinàries s’han de dir, com a mínim, amb 15 dies d’antelació.
 

3. Que les xarxes socials i WhatsApp no ens facin oblidar les cartes: Lliurar una carta, en paper o mail, per les comunicacions més importants ens aporta credibilitat.
 

4. Tenir actualitzada la web de l’esplai i les xarxes socials: webs i xarxes socials amb informació obsoleta no donen bona imatge.
 

5. No oblidem la comunicació presencial: 1 o 2 reunions al llarg del curs son bàsiques per intercanviar opinions i reflexions amb pares i mares.

 


"Hem de recollir l'opinió de mares i pares sobre el funcionament del centre"


 

Quan a les famílies les fem còmplices dels nostres projectes i objectius, el nostre treball com a monitors i monitores es multiplica encara més. Diversos estudis demostren que la implicació dels pares i mares a l’escola, als centres d’esplai o en d’altres agents educatius dona resultats molt positius en el desenvolupament intel·lectual i emocional de les criatures. I aquesta implicació dels pares, aquest sentiment de complicitat, es pot aconseguir de moltes maneres i una d’elles, i la que aquí ens ocupa, és la d’afavorir una bona comunicació amb les famílies.

 

Una comunicació fluida i bidireccional

 

Aquesta comunicació ha de ser fluida i, sobretot, bidireccional. És a dir, que no sempre sigui l’equip de monitors/es el que informa, sinó que també hem de recollir l’opinió de pares i mares sobre el funcionament del centre i que aquestes opinions es tradueixin en accions concretes. D’aquesta manera, generem complicitats i demostrem a les famílies que ens importen les seves reflexions.

 

Pel que fa a la fluïdesa de la comunicació, hem de tenir en compte que s’ha d’informar de les activitats amb prou temps perquè tothom es pugui organitzar i, a la vegada, no perdre de vista la formalitat. Els grups de WhatsApp ens han permès agilitzar molt la comunicació i fer-la més atractiva, però a la vegada també son canals molt efímers que, sovint, afavoreixen l’acumulació d’informacions sense que cap d’elles quedi prou clara. Per això, perquè la nostra comunicació, especialment aquella que té a veure amb les activitats més importants del curs (sortides de cap de setmana, colònies, reunions...) s’ha de fer sempre per carta. Una carta que, preferiblement, hauria de ser en paper perquè d’aquesta manera és més fàcil que les famílies la tinguin present, però si en paper ens és poc pràctic, el correu electrònic també és una via molt adequada i que també aporta la formalitat i importància que l’activitat que comuniquem es mereix. En resum, deixem els grups de WhatsApp per aquelles comunicacions menys importants, o per enviar fotos o missatges puntuals.

 

Xarxes socials i webs dinàmiques!

 

La presència a les xarxes socials és gairebé imprescindible avui en dia per a qualsevol entitat. Permet un tracte de tu a tu amb les famílies i amb el nostre entorn (poble o ciutat) que poques eines aporten. Per això, recomanem que, per poc que puguin, els centres d’esplai comuniquin també les seves activitats via xarxes socials. Ara bé, si decidim obrir també aquest canal de comunicació, no l’oblidem! Les xarxes socials i les webs s’han de dinamitzar i omplir de continguts periòdicament, almenys un cop per setmana. Si ho deixem oblidat, projectem a l’exterior una imatge de deixadesa que, de ben segur, no es correspon amb el nostre centre.

 

La comunicació verbal, la més eficaç

 

Totes aquestes eines de comunicació no ens poden fer perdre de vista la més eficaç de les comunicacions: el contacte directe!

 

Les reunions presencials amb els pares i mares a l’inici i al final del curs són l’espai ideal per conèixer-nos millor i per intercanviar reflexions i neguits. Tinguem-ne cura i preparem-les bé. Construïm un discurs en positiu i fem que les famílies se sentin com a casa quan venen a l’esplai. Només així construirem comunitat. Endavant! 

 

Article publicat al nº 217 de la Revista Estris – novembre 2017

 

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 228
L'educació en el lleure és pionera en la innovació pedagògica....
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC