EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
26 de Gener de 2021
L’educació emocional, més important que mai!
Lorena Jiménez
Lorena Jiménez
Historiadora i professora a la UB

Que estem vivint un moment nou, incòmode i ple d’incerteses és una obvietat a la qual no cal dedicar-hi massa línies ara mateix. Tots i totes ens hem vist forçats a adaptar-nos a aquesta nova normalitat que ens ha arribat i ha trasbalsat maneres de fer, de viure i conviure que teníem molt arrelades com a individus i com a societat.

 

Pot ser interessant parar-nos a pensar en tres aspectes a l’hora d’abordar aquesta nova normalitat en els nostres centres d’educació en el lleure. Permeteu-me recordar que aquests han estat, són i seran sempre uns espais educatius privilegiats per molts motius, però ens convé recordar-ne tres: un és que els educadors i educadores, monitors i monitores, portem a terme la nostra tasca des del voluntariat i, per tant, la motivació vers el projecte és purament el projecte en si mateix; el segon és que els infants trien les nostres activitats en el seu temps de lleure, des de la llibertat i davant d’altres múltiples ofertes, i el tercer és que les famílies confien en nosaltres per a complementar l’educació dels seus infants. Aquests tres aspectes converteixen el nostre projecte en un escenari màgic.  

 

L’educació emocional ha d’anar encarada, ara i sempre, a mantenir la unitat i la cohesió d’aquestes tres potes que donen sentit a la tasca educativa que portem a terme. Com a equip de monitors i monitores, ens hem de cuidar, com sempre, des dels afectes més sincers, compartint allò que ens neguiteja i entenent allò que neguiteja l’altre. Els que som d’esplai i cau sabem que per a fer un cim hi ha qui necessita més temps i hi ha qui en necessita menys. Doncs, davant de situacions de canvi que requereixen una readaptació, passa el mateix. Acompanyem-nos en els terminis que vagi necessitant cadascú per anar comprenent, acceptant i encarant les noves situacions que vagin venint.  

 

Per tal d’acompanyar els infants i joves és important que observem i escoltem molt. Una escolta activa i una presència constant ens permetran anar detectant allò que es vagi necessitant en cada moment. Cal que generem espais i moments de confiança i comoditat perquè puguin expressar-se sense por. Les coses succeeixen si els deixem temps i espai perquè esdevinguin.  

 

A més, recordem que distància física no vol dir distància social: les mascaretes només ens tapen el nas i la boca, donem-nos temps per anar construint nous llenguatges corporals. Amb els ulls podem comunicar moltíssim, també amb el to de veu, amb les mans… Estem aprenent nous llenguatges i els estem aprenent tots i totes juntes. 

 

Finalment, recordem que aquesta nova normalitat és tan sols una part de les nostres vides. Vetllar per la seguretat és bàsic, imprescindible i irrenunciable, però no oblidem que les necessitats educatives dels infants segueixen sent les que eren abans d’aquesta situació. No ens obsessionem amb la novetat i seguim treballant en l’educació integral per tal de seguir creixent comunitàriament en els nostres agrupaments i centres d’esplai.  

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 236
Animació de la què? Animació de la fe! En aquest número, diferents...
Especial Preparem un curs excepcional
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC