EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
02 de Agost de 2020
31/03/2020 12:52h
La gran importància de ser d’esplai
Conclusions del nostre treball de recerca
Joana Pujol i Maria Salvatierra
Joana Pujol i Maria Salvatierra
Estudiants de 2n de Batxillerat

Sabem que l’esplai ha deixat petjada en la nostra educació i en la nostra forma de ser, però ens hem plantejat mai quina metodologia, quins objectius i de quina manera aquest pot arribar a tenir un paper tant important en nosaltres? 

 

Som la Maria Salvatierra i Batlle i la Joana Pujol Sandalinas, estudiants de 2n de Batxillerat, i les dues hem crescut en els nostres respectius esplais: l’esplai Espurna de Gràcia i l’esplai Turons.

 

Per a les dues, l’esplai és una part molt important de la nostra vida i una manera diferent de viure-la. Ara que ja hem crescut i que el nostre pas per l’esplai ha estat llarg, mirant enrere, som conscients de com aquest ens ha influït sense adonar-nos-en: ha estat un espai lliure on ens hem educat en valors com el respecte, la igualtat i l’esperit crític, entre d’altres. Volem destacar fermament, que els vincles que es formen a l’esplai són més forts i especials que els que creem en altres àmbits del nostre dia a dia, com per exemple a l’institut. Una altra de les raons per les quals vam decidir indagar sobre el moviment dels esplais i orientar el nostre treball de recerca a aquest fenomen, és la nostra curiositat i interès pel seu funcionament, especialment ara que les dues estem a punt d'adquirir el rol de monitores. 

 

Degut a totes aquestes idees, vam plantejar la nostra hipòtesi: aquesta es basa en la voluntat d’exposar com els espais d’educació en el lleure i especialment l’esplai, influeixen en l’educació d’una persona. És a dir: els espais d’educació en el lleure són un espai alternatiu on s’educa i forma l’individu, i per tant, hi ha diferències entre una persona que ha anat a un d’aquests espais i una que no? Si la resposta és afirmativa, quina metodologia porten a terme?

 

Després de concretar l’índex, vam començar a buscar aquelles fonts més adequades que ens proporcionarien la informació que requeríem per dur a terme el treball: internet, llibres i la nostra pròpia experiència. Vam acompanyar la part teòrica amb la part pràctica, parlant amb Esplac, MCECC, la Fundació Jaume Bofill i finalment amb Fundesplai. El fil conductor del treball es basava en definir l’educació de qualitat i si l’esplai – com a espai educatiu – emprava els seus mètodes per tal de contribuir en l’educació de l’infant.

 

Amb tot això podem concloure que: l’esplai educa, l’esplai forma les persones, l’esplai requereix d’una gran organització, motivació i feina per part de l’equip educatiu i de les federacions a les quals els centres formen part. L’esplai és un espai lliure on els infants estan en continu aprenentatge, l’esplai deixa petjada en la nostra manera de ser i actuar i proporciona unes eines úniques per aprendre a créixer individualment i en grup. És per això que podem dir que aquest crea uns matisos tant en l’educació com en la formació de l’individu i ho fa a través d’una educació no formal i de qualitat, on la motivació, els valors i l’esperit crític són la clau.

 

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 233
Coneixem una de les activitats estrella de l’educació en el lleure, els campaments...
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC