EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
17 de Octubre de 2019
15/09/2016 12:05h
La igualtat en educació es decideix en el lleure
Carles Barba
Carles Barba
Vicepresident de Relacions Institucionals i Comunicació a la Fundació Catalana de l'esplai

Al nostre país, l’escola iguala les oportunitats educatives, ja que està garantida la universalitat i la gratuïtat per a tots els infants fins els setze anys. Això és així, particularment fins els dotze anys. Tot i que no podem parlar d’igualtat total, el sistema educatiu garanteix una formació bàsica amb independència del context socioeconòmic de l’infant.

 

És en el temps de lleure, el no lectiu, quan es produeixen i s’amplifiquen les desigualtats. Els factors socioeconòmics condicionen l’accés a determinades activitats que avui vénen regulades pel mercat i sobre les quals les polítiques públiques hi intervenen de forma secundària.

 

Alguns autors com César Coll parlen, fins i tot, que en el lleure és on s’està produint cada vegada més la “privatització” de la “personalització educativa”, en el sentit que només poden accedir a determinades oportunitats educatives alguns segments de la població.

 

La comunitat educativa i el món de la recerca coincideixen en que molts aprenentatges significatius, l’adquisició de determinades competències, l’educació de valors i fins i tot, l’accés als coneixements, es produeix fora de les aules, en el temps no lectiu dels infants i adolescents.

 

Paradoxalment, malgrat sabem tot això, les polítiques públiques educatives segueixen centrades pràcticament en exclusiva en l’escola. Polítiques del segle XX per a una societat del XXI. Una xifra exemplificadora: els pressupostos del govern de Catalunya per a l’escola se situen entorn dels 4.400 milions anuals mentre que les dotacions per a les entitats de lleure voregen els 6 milions d’euros.

 

Si volem guanyar la batalla de l’equitat i la qualitat en educació i garantir el dret de l’educació “per a tots” els infants caldria reorientar les polítiques educatives i vetllar per una educació “a temps complert”, al “llarg i ample” de la vida.

 

A les portes de l’estiu, amb dotze setmanes de vacances escolars per endavant, i en ple debat sobre la transformació educativa al nostre país, convé tenir present que el repte de la qualitat i l’equitat en l’educació es decidirà, sobretot, en l’àmbit de fora l’escola, més enllà de les aules i de l’horari lectiu.

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 227
El Centre d'Interès se centra en la gestió d’equips de monitors al...
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC