EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
12 de Desembre de 2018
| Ja som 11221
23/11/2018 10:20h
La llavor del 8M, a tots els espais educatius
Núria Martínez
Núria Martínez
Vicepresidenta del MCECC - Fundació Pere Tarrés

L'Estris 221 va ser especial ja que tots els articles van ser escrits per dones. Per això vaig rebre l’encàrrec de realitzar l’editorial de la revista. No deixa de ser un gest controvertit ja que la veu de l’home és també clau a l’hora de canviar constructes socials.

 

La revista va ser un reflex més del que va significar el 8 de març de 2018. Aquell dia va marcar un abans i un després en la lluita feminista del nostre país i va ser un sacseig important per moltes i molts. Una d’elles vaig ser jo. La mobilització i el ressò mediàtic d’aquell dia va permetre qüestionar-nos i replantejar-nos moltes coses. Personalment vaig optar per aprofundir en el tema i piular els articles més rellevants, compartint-los sota un mateix fil. Articles que em van permetre agafar noves perspectives i construir un posicionament més reivindicatiu.

 

Aquests darrers mesos la lluita feminista ha aconseguit posicionar-se a l’agenda política, social, mediàtica…i, evidentment, l’àmbit educatiu no en pot quedar al marge. En el món del lleure fa temps que defensem la coeducació, treballem per la igualtat, perquè les monitores ocupin càrrecs de responsabilitat als centres… Ara bé, encara tenim molt per millorar. L’esplai és un lloc de socialització i d’aprenentatge. Els equips de monitors i monitores hem d’estar formats, però aquesta formació no ha de ser només tècnica sinó també humana. Ens hem de treballar interiorment per esdevenir agents educatius referents i transformadors. La intencionalitat educativa de les activitats que promovem és clau per incidir pedagògicament des del lleure. Però per trencar esquemes i generar canvis reals hem de parar atenció en els petits detalls. Quines bromes fem, sobre què preguntem, quins exemples posem, quins personatges representem, quines tasques ens distribuïm, quines societats dibuixem… Qualsevol fet educa i, al mateix temps, esdevé còmplice.

 

Tal com diu Chiamanda Ngozi Adichi, parlant del significat de ser feminista en ple segle XXI, “imaginem-nos que feliços que seríem si fóssim nosaltres de debò i no haguéssim de respondre a les expectatives de gènere”. Així doncs, aprofitem la riquesa educativa que ofereix el món del lleure i treballem per tal que els infants i joves puguin socialitzar-se en un entorn educatiu on la dignitat de la persona esdevingui l’eix vertebrador de la nostra missió educativa.

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 223
Vivim en una societat que, constantment ens repeteix els beneficis d'una vida saludable. Ta...
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC