Josep Oriol Pujol i Humet
Director General de la Fundació Pere Tarrés
No cal convèncer el lector de l’ESTRIS de la importància i bondat de l’educació en el lleure com a transmissora de valors positius per a l’infant alhora que per a la seva socialització. L’oportunitat positiva que suposa formar part d’un centre d’esplai o agrupament escolta l’haurien de poder gaudir com més nens i nenes millor. En força casos això depèn de si els monitors troben recursos per poder becar aquells infants les famílies dels quals no poden pagar-ne el cost. En d’altres, depèn també que s’hi ofereixin unes activitats i un marc educatiu prou actualitzat com perquè resulti atractiu.
ESTRIS, revista de la qual celebrem avui el número 200, ha pretès sempre presentar propostes de qualitat per a les activitats d’esplai. Aquestes són importants, però més enllà hi ha altres responsabilitats també de l’equip educatiu. Una d’important és com els pares i els infants trobin els locals, els espais exteriors si en tenim, l’indret on fem un campament o la sala on se’ls rep. De com monitors i monitores siguin d’endreçats, rigorosos, innovadors, nets... se’n derivarà que les famílies hi confiïn. Aquestes ja saben que són divertits, responsables i que estimen els nens, però cada cop valoren més elements del marc d’intervenció que també educa. Pensem en l’estat de les parets, els lavabos, els magatzems de material... pensem en la formalitat en donar el calendari d’activitats, en determinar els horaris, en cobrar aquestes activitats, en prendre nota de les medicacions.
Altres qüestions que els educadors de vegades no atenem passen per ajustar les colònies a setmanes naturals per facilitar l’organització de la vida familiar dels pares. És important la percepció de seguretat que puguin tenir. Per a una família, els fills són el més important i en una societat que té por del risc cal deixar molt tranquils als qui ens deixen, durant uns dies, els qui més s’estimen.
Aquesta percepció de treball ben fet és del tot imprescindible avui perquè les famílies ens confiïn els fills. I és responsabilitat de l’equip educatiu estar a l’alçada per arribar a tothom, els més necessitats socialment i les famílies de classe mitja, perquè l’esplai ha de ser per a tots. Sovint ens queixem amb raó de la falta de suport extern, però el que apuntem acostuma a ser responsabilitat directa de monitors i monitores. I la prova de la importància que té la trobarem en què aquells centres que ho porten bé tenen cada cop més infants.