EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
27 de Gener de 2020
28/02/2014 10:00h
Més enllà de l'entreteniment
Rafa Mendía
Rafa Mendía
Pedagog
Últimament es parla molt d'educació, però massa sovint s'obliden els seus objectius fonamentals. L'anomenat informe Delorsen de l'any 1996 marca les finalitats de l'educació per al segle XXI: “L'educació té la missió de permetre a tothom sense excepció fer fructificar tots els seus talents i totes les seves capacitats de creació, la qual cosa implica que cadascú pugui responsabilitzar-se en ell mateix i realitzar el seu projecte personal”.

El Parlament Europeu, l'any 2006, ens parla de les competències clau per a l'aprenentatge al llarg de la vida. Les persones som competents en la mesura en què som capaces de mobilitzar de forma integrada els coneixements, procediments i actituds necessaris per fer front de manera eficaç a una situació determinada.

Moltes competències clau, especialment les socials i personals, es poden adquirir, practicar i reforçar en altres contextos que no són necessàriament l'escola (Eurydice, 2002). El lleure de caràcter educatiu reforça l'acció de la família i l'escola. Es potencien les competències personals i socials, les de l’emprenedoria i les de la comunicació, les competències digitals i les d'aprendre a aprendre, entre d’altres, a través de les seves activitats del grup que resol problemes, afronta projectes adequats a la seva edat i circumstància i els gestiona. S'actua a través d'experiències reals de vida i es faciliten situacions problemàtiques que permeten posar en contribució l'adquisició d'altres competències més clarament acadèmiques. Així, família, escola i educació en el lleure es complementen i enriqueixen mútuament.

Lluny està del plantejament que els esplais o caus són espais de mer entreteniment (evidentment el joc, l'aventura, els projectes i la recreació formen part del seu mètode de treball) i molt menys exclusivament de custòdia dels menors, en un espai en el qual es troben “recollits”.

Els centres d’educació en el lleure són espais de creixement i desenvolupament personal i social, d'experimentació en la realitat de les competències clau per al desenvolupament de les persones. Els seus principis d'acció-reflexió preparen els nois, noies i adolescents a prendre consciència del seu ser ciutadà corresponsable de la vida de la comunitat. I actuen per transformar aquesta realitat en una experiència personal i social positiva.

Article publicat a La Vanguardia.

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 229
Filosofem una mica sobre les pressions socials en què es poden trobar sotmesos i sotmese...
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC