EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
05 de Desembre de 2019
29/11/2019 11:23h
Posar en valor el lleure educatiu
Alex Muñoz
Àlex Muñoz
Pedagog i professor de cicles formatius a Bemen 3

En el marc de l’Aliança Educació 360, s’ha fet un treball amb un conjunt d’entitats de lleure educatiu amb les quals vam estar dialogant sobre com es treballen les competències en les activitats de cap de setmana, d’estiu i entre setmana. D’aquí sorgeix la publicació de: Competències per a la vida en el lleure educatiu. 

 

En aquest procés de diàleg, vam trobar molt interessant poder reflexionar sobre tot allò que realitzem, i poder sistematitzar, des de l’experiència del dia a dia, tot allò que fem, relacionant-ho amb un seguit de competències educatives que emmarca la UNESCO pel 2030. Realment, vam constatar que en moltes de les accions que realitzem, no només en les activitats sinó també en la manera de treballar, posem en valor moltes d’aquestes competències. El fet de treballar a partir de projectes, per exemple, fa que molts aprenentatges es treballin de manera transversal sense la necessitat d’especialitzar-se i aprofundint en allò que motiva els i les participants, de forma que esdevé un treball competencial. 

 

De vegades, des del lleure educatiu, ens veiem a l’ombra d’altres agents educatius, però en realitat fem un treball complementari des dels diferents agents. Poder visibilitzar que tant el lleure com l’escola treballen competències similars, però en espais diferents, és clau per poder donar continuïtat a la tasca educativa. A vegades ens volem diferenciar o posar en valor, i aquest document vol complementar i generar un treball de sinergia entre els diferents agents. La mirada de les diferents entitats va ser molt complementària però amb un discurs molt comú que afirmava la consolidació del treball educatiu del món del lleure. 

 

També, és veritat que el món de lleure evoluciona i necessita adaptar-se a noves Realitats. Això ho ha fet sempre i és important que segueixi fent-ho sense perdre tot allò que aporta i complementa a la resta d’agents educatius. Saber quines competències hem de tenir presents ens ajudarà a evolucionar conservant la visió educativa i de transformació. 

 

S’ha de poder programar les accions de lleure tenint presents totes les competències i incorporant les diferents activitats que les vincula, ajudant a donar encara més sentit a allò que fem, a educar amb la comunitat i per a la comunitat. La mirada 360 fa que tot allò que fem ho puguem vincular amb els altres i fer que altres es vinculin a nosaltres des de mirades diferents però amb objectius comuns. 

 

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 228
L'educació en el lleure és pionera en la innovació pedagògica....
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC