EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
09 de Juliol de 2020
26/02/2014 17:06h
Reflexionem sobre el consum?
Toni Tubau
Toni Tubau
Educador i ambientòleg

Em llevo ben d’hora, una dutxa, un cafè ràpid i marxo a buscar el metro per anar a la facultat. Unes classes, la Joana em diu de quedar avui al vespre amb uns amics per sopar i anar al cinema... Consumir per viure o viure per consumir? No podríem imaginar un sol dia en el qual no haguéssim de consumir. La nostra societat es construeix entorn del consum com a acte quotidià. Cada dia realitzem actes de consum conscient o inconscientment, fins i tot mentre dormim continuem consumint... però no a tot arreu es consumeix de la mateixa manera. No tothom consumeix el mateix ni de la mateixa manera, ja que tots som persones diferents, amb diferents necessitats i pensaments... i per això podríem dir que el consum és un acte quotidià però cultural. I un acte que a vegades ens pot suposar moments de crisi, crisi enfront la diversitat de productes que podem trobar al mercat...
 

El sol fet de comprar un bric de llet pot suposar un conflicte... llet sencera, desnatada, semidesnatada, de soja, amb xocolata, de la marca coneguda, de marca blanca, de proximitat... Són molts els criteris que podem tenir en compte davant de la compra d’un producte... Entre ells, també la procedència d’allò que consumim.
 

En els últims anys el consum ha esdevingut global, ja que gran part dels productes que consumim han estat fabricats a l’altra punta del món, només caldria que miréssim les etiquetes de les peces de roba que portem. Un consum que al llarg de les dècades ha anat canviant, no consumim de la mateixa manera que fa 20 anys i d’aquí 20 anys no consumirem de la mateixa manera que actualment. El consum és dinàmic i canviant, així com també ho és la nostra manera de comprar i allò que podem trobar a disposició dels consumidors.
 

La nostra tasca com educadors ens permet transmetre als infants aquesta diversitat de mirades i alhora és una oportunitat per aconseguir, mitjançant les nostres activitats, que els infants i joves siguin més crítics. Que es facin preguntes enfront dels actes de consum, que es plantegin coses, que reflexionin... Però que també siguin conscients que els seus actes com a consumidors poden ser transformadors, ja que poden arribar a canviar la manera com entenem el consum actualment, i així esdevinguin responsables per poder assumir les seves pròpies accions.
 

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 232
Parlem de com encarar l’emergència climàtica des del món del lleure....
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC