EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
26 de Juliol de 2021
25/11/2020 14:23h
Té l'esplai alguna assignatura pendent?
Maria Puigdomenech Poch
Maria Puigdomenech Poch
Neurocientífica de la UAB, ex-monitora del Centre d'Esplai Grifoll i integrant del Projecte de Gènere del MCECC.

A l’Esplai aprenem a compartir, a divertir-nos, a treballar en equip, a cuidar la natura... Bàsicament, contrarestem tot allò que el sistema ens fa arribar sense filtres i que ens converteix en una societat capitalista, consumista i individualista. Els Centres d’Esplai ens caracteritzem per intentar formar persones lliures, amb capacitat crítica i compromeses amb la societat, i per això omplim les nostres agendes amb activitats i tallers per treballar amb els infants i joves cadascun dels temes que ens amoïnen. A més, els monitors i monitores procurem ser exemple i aplicar al dia a dia de l’Esplai els canvis que volem veure a la societat. 

 

Dins d’aquesta tasca, però, sovint ens oblidem (o bé no sabem reconèixer) un problema que fa segles que arrosseguem, que tot i els esforços de moltes, tot just estem desenterrant. I és que avui dia homes i dones no som iguals ni rebem el mateix tracte, no fem les mateixes feines ni estudiem les mateixes carreres. No cobrem els mateixos sous realitzant la mateixa feina, i difícilment arribem als mateixos llocs de responsabilitat. Avui dia vivim en una societat masclista. 

 

Tal com hem fet amb el capitalisme, el consumisme i l’individualisme, cal que ara combatem el masclisme. I ho farem com ho hem fet sempre, a través de la pedagogia. Primer de tot hem d'aprendre a reconèixer el problema, cal que monitors i monitores reconeguem i desenterrem el masclisme que trobarem als nostres centres. Un cop reconegut el problema caldrà buscar recursos i eines per aprendre a combatre’l.  

 

Podem començar fixant-nos en el dia a dia. A què juga la nostra canalla durant el temps lliure? Sempre són els nens els que juguen a futbol i les nenes les que fan polseres? Com a monitors i monitores ens cal trencar amb els rols de gènere i presentar alternatives inclusives. Podem seguir avaluant el paper que desenvolupen monitors i monitores dins de l’equip. Són els monitors els que tenen càrrecs de responsabilitat com direcció o tresoreria i les monitores les que s’encarreguen de càrrecs relacionats amb les cures com la farmaciola? Com a mirall i exemple pels nostres infants i joves, cal reflexionar sobre la repartició de les tasques dins del Centre d’Esplai. A continuació, podem analitzar  les cançons que sonen a les nostres llistes de reproducció. És possible que durant els campaments o colònies sonin cançons que legitimen faltes de respecte contra la dona. Hem de  plantejar-nos el tipus de música que els posem als infants i joves. I la llista no s’acaba. 

 

Per això, fa un parell d’anys, dins del Moviment de Centres d'Esplai Cristians Catalans (MCECC) va néixer el projecte de gènere. Un espai per ajudar als Centres a desenterrar els masclismes, per aportar eines i alternatives als Esplais per combatre’ls, ja que creiem que sense perspectiva feminista no podrem formar persones lliures, crítiques i compromeses amb la societat.  

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 238
L’ADN del lleure implica posar sempre al centre els infants i joves que acompanyem. Tant...
Especial Preparem un curs excepcional
Actualitat
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC