EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
21 de Gener de 2021
25/11/2020 14:23h
Té l'esplai alguna assignatura pendent?
Maria Puigdomenech Poch
Maria Puigdomenech Poch
Neurocientífica de la UAB, ex-monitora del Centre d'Esplai Grifoll i integrant del Projecte de Gènere del MCECC.

A l’Esplai aprenem a compartir, a divertir-nos, a treballar en equip, a cuidar la natura... Bàsicament, contrarestem tot allò que el sistema ens fa arribar sense filtres i que ens converteix en una societat capitalista, consumista i individualista. Els Centres d’Esplai ens caracteritzem per intentar formar persones lliures, amb capacitat crítica i compromeses amb la societat, i per això omplim les nostres agendes amb activitats i tallers per treballar amb els infants i joves cadascun dels temes que ens amoïnen. A més, els monitors i monitores procurem ser exemple i aplicar al dia a dia de l’Esplai els canvis que volem veure a la societat. 

 

Dins d’aquesta tasca, però, sovint ens oblidem (o bé no sabem reconèixer) un problema que fa segles que arrosseguem, que tot i els esforços de moltes, tot just estem desenterrant. I és que avui dia homes i dones no som iguals ni rebem el mateix tracte, no fem les mateixes feines ni estudiem les mateixes carreres. No cobrem els mateixos sous realitzant la mateixa feina, i difícilment arribem als mateixos llocs de responsabilitat. Avui dia vivim en una societat masclista. 

 

Tal com hem fet amb el capitalisme, el consumisme i l’individualisme, cal que ara combatem el masclisme. I ho farem com ho hem fet sempre, a través de la pedagogia. Primer de tot hem d'aprendre a reconèixer el problema, cal que monitors i monitores reconeguem i desenterrem el masclisme que trobarem als nostres centres. Un cop reconegut el problema caldrà buscar recursos i eines per aprendre a combatre’l.  

 

Podem començar fixant-nos en el dia a dia. A què juga la nostra canalla durant el temps lliure? Sempre són els nens els que juguen a futbol i les nenes les que fan polseres? Com a monitors i monitores ens cal trencar amb els rols de gènere i presentar alternatives inclusives. Podem seguir avaluant el paper que desenvolupen monitors i monitores dins de l’equip. Són els monitors els que tenen càrrecs de responsabilitat com direcció o tresoreria i les monitores les que s’encarreguen de càrrecs relacionats amb les cures com la farmaciola? Com a mirall i exemple pels nostres infants i joves, cal reflexionar sobre la repartició de les tasques dins del Centre d’Esplai. A continuació, podem analitzar  les cançons que sonen a les nostres llistes de reproducció. És possible que durant els campaments o colònies sonin cançons que legitimen faltes de respecte contra la dona. Hem de  plantejar-nos el tipus de música que els posem als infants i joves. I la llista no s’acaba. 

 

Per això, fa un parell d’anys, dins del Moviment de Centres d'Esplai Cristians Catalans (MCECC) va néixer el projecte de gènere. Un espai per ajudar als Centres a desenterrar els masclismes, per aportar eines i alternatives als Esplais per combatre’ls, ja que creiem que sense perspectiva feminista no podrem formar persones lliures, crítiques i compromeses amb la societat.  

COMPARTEIX
COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 236
Animació de la què? Animació de la fe! En aquest número, diferents...
Especial Preparem un curs excepcional
Segueix-nos
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC